Fords busiga nyhet: Puma ST med rejält klös

Nu kommer Fords lill-suv Puma i en busig ST-version. 
Den lilla bilen blir en riktig fickraket med hela 200 hk från den trecylindriga turbomotorn. 
Sprinten upp till 100 km/h går på 6,7 sekunder. 

Ny Puma ST drivs av en 1,5-liters EcoBoost-motor på 200 hästkrafter som sprintar 0–100 kilometer i timmen på 6,7 sekunder. 

– Riktiga entusiaster kommer inte nöja sig med mindre spänning bara för att livet kräver en ”förnuftigare” bil. Vi ville därför att Puma ST skulle vara lika spännande och kapabel som alla ST-modeller, utan att behöva rubba på Pumans praktiska funktion. Vi tror att vi har den bästa kompakta SUV:en i segmentet. Bilen känns uppkopplad och har den äkta ST-känslan. Det är en glädje att köra Puma ST, säger Stefan Münzinger, Europachef för Ford Performance.

The all-new Ford Puma ST introduces acclaimed Ford Performance driving dynamics to the compact SUV segment for the very first time in Europe.

Puma ST är den första kompakta SUV:en med differentialbroms, som optimerar greppet för framvagnen för att förbättra styrningen i kurvor och minimera understyrning. Systemet fördelar motorns vridmoment till hjulet med bäst grepp. Puma ST:s styrning är 25 procent snabbare och bromsarna 17 procent större jämfört med Pumas standardspecifikation.

– Styrning är ett fokusområde för alla ST-modeller eftersom det är nyckeln till interaktion mellan föraren och bilen. Puma ST:s respons är exceptionell. Den direkta och exakta reaktionen från bilen ger självförtroende, vilket är en viktig ingrediens för att körningen ska vara kul, säger Münzinger.

Aktiv avgasventilsteknik förstärker det naturligt sportiga trecylindriga motorljudet. Ford Performance anpassade avgasljudet för att bättre passa Puma ST:s mer förfinade SUV-karaktär. Modellen är ungefär en decibel tystare än Fiesta ST.

Puma ST har Fords cylinderavaktiveringssystem som automatiskt stänger av bränsletillföreslen och ventildriften för en av motorns cylindrar när motorn inte behöver full kapacitet. Tekniken kan sätta på eller stänga av en cylinder på 14 millisekunder, vilket är 20 gånger snabbare än en blinkning.

Den främre stötfångaren har fått en spoiler som ökar nedpressningen i framvagnen med nästan 80 procent. Den stora takspoilern bak ger också optimerad aerodynamik, med en distinkt spridare integrerad i den bakre stötfångaren.

Detaljer om den svenska lanseringen för Puma ST inklusive prisbild kommer avslöjas inom kort.

The all-new Ford Puma ST introduces acclaimed Ford Performance driving dynamics to the compact SUV segment for the very first time in Europe.