Ford kommer tillbaka till Formel 1 genom att gå ihop med RedBull. Frpn 2016 levererar Ford Red Bulls motorer.
Från Jim Clark till Ayrton Senna och Michael Schumacher, arvet talar för sig själv, säger Red Bulls stallchef Christian Horner.
Efter 18 års frånvaro kommer Ford tillbaka som motortillverkare i Formel 1. Den sista F1-titeln togs tillsammans med Michael Schumacher och Benetton 1994. Trots frånvaron är Ford den tredje mest framgångsrika motortillverkaren i Formel 1:s historia.
Från 2026 levererar Ford motorer till Red Bull och systerstallet Alpha Tauri, samarbetet kommer att pågå åtminstone till 2030.
– F1 kommer att vara en otroligt kostnadseffektiv plattform för att förnya, dela idéer och tekniker och engagera sig med tiotals miljoner nya kunder. Fords återkomst till Formel 1 med Red Bull Racing handlar om vart vi är på väg som företag – alltmer elektriska, mjukvarudefinierade, moderna fordon och upplevelser, säger Jim Farley, vd och koncernchef för Ford.
De nya motorerna kommer att drivas av syntetiska bränslen och ha elmotorer som ger extra kraft. Red Bull Technologies kommer att ansvara för utvecklingen. Idag levererar Honda motorerna till Red Bull. Porsche försökte få till ett samarbete, men avtalet sprack på mållinjen.
– Från Jim Clark till Ayrton Senna och Michael Schumacher, arvet talar för sig själv. För oss som Red Bull Powertrains att öppna nästa kapitel i den dynastin, som Red Bull Ford, är oerhört spännande. 2026 är fortfarande ett tag kvar men för oss arbetet börjar redan när vi ser mot en ny framtid, säger Christian Horner, stallchef för Red Bull.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter