En Honda Civic har stått övergiven på flygplatsen – i hela sex år. Nu kräver p-bolaget 350 000 kronor i avgifter. Och samtidigt lämnar ägaren efter sig mängder med märkliga ledtrådar.
Det var i p-huset på Rio de Janeiros flygplats som den märkliga upptäckten gjordes. Det handlar om en Honda Civic EX-L Coupé från 2008. Bilen har rostskador och däcken är helt tomma på luft. Till en början var bilen ett stort mysterium. Men tack vare dokument som fanns i bilen har man kunnat pussla ihop tidslinjen, uppger Domingo Espetacular. Och det handlar om flera detaljer som gör bilens ägare till en stor gåta.
Bland annat saknar bilen registreringsskyltar. Och ovanpå förarsätet låg tändningsnycklarna kvar synliga, vilket tyder på att ägaren haft bråttom när han lämnat bilen. Dekaler och dokument i bilen avslöjar även att bilen ursprungligen var registrerad i New York. Därefter har ägaren kört vidare till Centralamerika. Där har bilen körts genom både Belize och Guatemala, innan ägaren tog sig vidare 1 500 mil till Brasilien. Eftersom det saknas vägar genom den täta djungeln mellan Central- och Sydamerika, fick bilen högst troligt åka båt den sista biten.
Dumpades på flygplats – ägaren fortsätter resa
Tack vare en p-biljett från Cabo Frio i Brasilien vet man att bilen kördes där under 2019, innan den övergavs på flygplatsen år 2020. Och eftersom bilen stått parkerad på flygplatsen i minst 2 100 dagar har dygnsavgiften tickat iväg ordentligt. Idag ligger den totala p-skulden på cirka 350 000 kronor. Och ägaren har än en gång tagit sig vidare ut i världen.
Därför kan man inte bärga bort bilen
Bilen är uppenbart övergiven. Trots det får flygplatsen inte bärga bort den. Det beror på att flygplatsen styrs av ett system där marken är både privat, militär och offentlig. För att få flytta eller sälja bilen måste flygplatsen först hitta ägaren. Men landets dataskyddslagar gör det omöjligt att lämna ut de uppgifterna. Det är ett så kallat “moment 22” som gör att bilen kan bli kvar under en lång tid framöver.
Det är vanligare än man tror att bilar lämnas på flygplatser. Där kan de stå i många år innan någon gör något. Ofta handlar det om ägare som har flytt landet på grund av hårda lagar gällande konkurs i ett företag. Det kan också bero på att ägaren har gått bort under sin resa. Då sätter byråkrati och arvstvister stopp för att bilen ska kunna hämtas – och p-notan bara växer.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.





















