Expertens hyllning av Toyotas nya Land Cruiser

Toyota Land Cruiser har gjort en återkomst och blir hyllad till skyarna. Men det finns ett grundläggande problem med den.
– Den är fyrkantig och den är tuff! säger Harry Metcalfe.

Harry Metcalfe är en välkänd entusiast och samlare av lyxbilar som arbetat inom bilindustrin i många år. Hans youtubekanal, Harry’s Garage, är känd för att erbjuda detaljerade och personliga recensioner av exotiska och lyxiga bilar. Nyligen var han i Marocko för att testa nya Toyota Land Cruiser och sammanfattar den med ett ord.
– Tuffhet, med stort T, säger Harry Metcalfe.

Toyota räknar med att de som äger den här bilen kommer att få en och annan buckla eller repa när de kör offroad. Därför har flera olika paneler pusslats samman för att göra det enklare att byta ut om du får en skadad panel.
– Jag kan inte komma över hur komplicerat det är, du behöver bara byta en liten del av den istället för allt ihop, det är väldigt genomtänkt, säger Harry Metcalfe.

Han anser att bilen konkurrerar med terrängbilar som Land Rover Defender och Ineos Grenadier. Taket är mer än 190 cm från marken och fokus ligger på hållbarhet och, för att säga det uppenbara, terrängkörning, menar Harry Metcalfe. Bilens spiralfjädrar och separata chassi tillsammans med sex hjulbultarskvallrar om att den är anpassad för just terräng.

Toyota Land Cruiser har sju säten och gott om utrymme för att frakta exempelvis julgranar. Det finns ett val mellan en konventionell backspegel eller en kamera vilket kan var praktiskt om en stor julgran är i vägen för bakrutan.

Harry Metcalfe är inte helt nöjd med motorn. En 2,8 liters rak fyrcylindrig turbodiesel. Med 201 hästkrafter har samtliga konkurrenter mer kraft. Men det är framför allt ljudet som stör.
– Jag måste säga att den här motorn inte är min favoritdel på bilen, den är väldigt tydligt en diesel, säger Harry Metcalfe.
Han hade hellre haft bensinvarianten som producerar 326 hästkrafter, den kommer dock inte att säljas i Europa.

Att ta sig in i bilen är en lyx för Harry Metcalfe som hyllar ingenjörskonsten bakom dörrarnas design, som öppnar och stänger nästan ljudlöst. Han tycker att allt känns väldigt logiskt.
– Och det finns riktiga knappar, hurra! säger Harry Metcalfe.
Den coolaste knappen är kanske MTS, som står för “multi-terrain select” och gör att föraren kan välja mellan olika lägen för att köra på djup snö, lera, sand, jord eller låta bilen automatiskt välja.

För den som undrar hur Toyota Land Cruiser klarar sig offroad mot Ineos Grenadier, Land Rover Defender och Mercedes G-Klass har Top Gear svaret. I en rad olika tester utsätts bilarna för utmaningar som terrängbilar kan förvänta sig. Branta sluttningar, att ta sig genom högt vatten och att klättra upp och ner på stora stenar med dåligt grepp. Svaret är ganska bra. Toyota Land Cruiser hyllas för hur enkel den är att ha att göra med, men de upptäcker samma brist som Harry Metcalfe.
– Den har gjort allt vi har begärt, den enda kritiken jag har är att motorn känns lite traktoraktig, säger Ollie Marriage.

Vad är det alltså som är så bra med Toyota Land Cruiser? Jo, den är tuff, anser Harry Metcalfe. Han tycker också att allt är logiskt, oavsett hur mycket bilen skuttar omkring på hård terräng så är allt enkelt att komma åt och förstå. Motorn får däremot kritik och kallas för ett fundamentalt felbeslut. Han anser att den saknar ungefär 100 hästkrafter.
– Kom igen Toyota, ni kan bättre än så här, säger Harry Metcalfe.

LÄS MER: