Experten: Därför ratar svenska folket nytt lullull

Nytt lullull säljer inte längre. Svenska bilköpare söker sig till trygga och beprövade begagnade bilar.
– Egentligen vill folk nog ha det, men man har inte råd, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund.

Bilbranschen går på knä och stirrar ner i avgrunden. Under hösten och vintern har konkurserna duggat tätt bland svenska bilhandlare. En anledning är betydligt att färre svenskar privatpersoner köper nya bilar.
– Det som drar ner nybilsförsäljningen är den privata marknaden. Bland företagen är det fortfarande som vanligt. Om man ser på BMW som säljer på företagsmarknaden går det hyfsat, medan Peugeot, som vänder sig privat, hade ett mycket tufft år, säger Klaus Silfvenius.

Under förra året ökade istället försäljningen av begagnade bilar i Sverige med nio procent hos handlarna. Nästan 1 250 000 fordon bytte ägare. Men det var trygga, billiga och enkla bilar folk ville ha.
– Egentligen vill man kanske ha lullull, men folk har inte råd. När det är tuffa tider väljer man istället trygga alternativ. Det är inte så att konsumenterna håller i pengarna, de har inte råd helt enkelt.

Klaus Silfvenius är ansvarig för begagnathandel på MRF. Foto: MRF
Volvo V60 blev den mest sålda begagnade bilmodellen hos svenska bilhandlare. Foto: Volvo Cars
På den begagnade privatmarknaden var det Volkswagen Golf som regerade. Foto: VW

Nya bilar säljer inte särskilt bra. Trots att tillverkarna sprutar ut rena rymdskepp och hoppas att köparna ska falla för all häftig teknik. Men konsumenterna ratar dem.
– Priserna på nya bilar är högre nu än de var för några år sedan. Samtidigt sitter folk med höga räntor och marginalerna minskar. Då väljer man ett tryggare och billigare alternativ. 

Inflationen gör att man inte längre kan köpa det man vill ha. De kinesiska bilarna rasar mest i försäljningsstatistiken. 
– Före lågkonjunkturen köpte folk kinesiska bilar, det är spännande. Men nu när det är ont om pengar letar man efter trygga europeiska alternativ. 

Elbilsfrågan har blivit infekterad i Sverige. Det har bildats två läger som gräver skyttegravar och vägrar mötas på mitten. Det påverkar begagnatmarknaden, många vågar inte ens titta på en begagnad elbil.
– För tre år sedan hade jag också tvekat att köpa en begagnad elbil. Om man tittar ett år tillbaka så fanns det också ett begränsat utbud. Men nu har det kommit in nya och intressanta märken som kan locka folk.

Klaus Silfvenius överblickar situationen och ser att debatten på sociala medier ställer till det för begagnade elbilar. Även om de begagnade elbilarna ökat kraftigt under året.
– Det är dialogen i sociala medier som har förstört mycket. Det har bildats två läger för och emot elbilar. Nu senast har vi en incident i Malung med de långa laddköerna, men som tur hade vi vår kära skidskytt Björn Ferry som bringade lite ordning på frågan.

Elbilsmotståndarnas kamp är förgäves. Experterna tror att slaget är förlorat, i framtiden kommer vi alla att köra elektriskt. 
– Även om det finns folk som säger att de alltid kommer köra fossilt, så går det inte i framtiden. Snart kommer bensin och diesel att bli väldigt dyrt med de nya utsläppsrättigheterna, då är elektrifieringen den enda vägen vi kan gå.

De som vågar ta steget över till el verkar nöjda. 
– Jag såg en utredning som kom fram till att omkring 90 procent av alla som kör elbil inte kan tänka sig att återvända till det fossila. Visst om man är resande säljare i Norrland, så kanske diesel fortfarande är enda alternativet. Men jag tror vi kommer fram till en punkt då elektriciteten slår igenom, det handlar också om en mental inställning.

10 mest sålda begagnade bilarna 2024 hos bilhandlarna: 

Volvo V60
VW Golf
Volvo XC60
VW Passat
Kia Ceed
Volvo V90
Volvo XC40
Volvo V70
Kia Niro
VW Tiguan
Källa: MRF

10 mest sålda begagnade bilarna 2024 hos privata säljare:

VW Golf
Volvo V70
VW Passat
Volvo V60
Volvo XC60
Kia Ceed
Ford Focus 
Audi A4
Saab 9-3
Volvo 850
Källa: MRF
LÄS MER: