Åretruntdäcken är riktigt lömska och invaggar många i falsk säkerhet. Det kan gå bra 999 gånger, men den 1000:e gången när den lömska svarthalkan slår till riskerar du att dö. Jag tyckte själv att de kändes bra när det inte var alltför halt, men ny svensk forskning visar att de är livsfarliga i en paniksituation. Volvo borde tänka om och stoppa däcken direkt på nya bilar. Dessutom borde de förbjudas helt i Sverige.
Åretruntdäck har varit omdebatterade de senaste åren. Många var förvånande när Volvo satte dem som standard på många av sina bilar. Volvo som vill vara själva sinnebilden för säkerhet valde en kompromiss som varken var bra i halka eller sommarväglag. De rekommenderade däcken vintertid till de ”som inte körde många mil på snö och is”.
Nu har forskare på svenska VTI gjort en grundlig studie och visat en gång för alla att däcken är osäkra och har såpass mycket längre stoppsträcka på snö och is att de är olämpliga i Sverige. De avråder nu alla i Sverige från att använda däcken. De är även betydligt sämre än sommardäck på sommarväglag, även om olycksrisken då är lägre.
Jag skrev mycket om däcken förra året. De är väldigt lömska. Jag ansåg själv till en början att de kändes hyfsat säkra och att skriverierna om livsfarliga däck var överdrivna. Men efter att ha tagit del av tester svängde jag helt. Forfarande kör 10 000-tals Volvoägare runt med däcken under hela året, och för dem verkar inte testerna spela någon roll. Volvo fortsätter dessutom att leverera helt nya bilar med däcken.
Jag har fått massor av mejl från Volvoägare som varit arga för att jag skrivit att Recharge-däcken är livsfarliga och borde stoppas. De har kört en hel vinter och känt sig säkra och allt har fungerat bra. Men det är just det som är så lömskt med den svenska vintern. Däcken känns säkra och det är sällan riktigt halt, men när det väl blir en nödsituation riskerar du att få en farlig sladd eller krocka då bromssträckan är betydligt längre. Det kan gå bra 999 gånger, men den 1000:e gången dör du när däcken inte har något grepp.
För det mesta är det barmark under vinterhalvåret i Sverige. Vägarna saltas och det är sällan blixthalkan slår till. Men när det väl händer är det är det ofta förrädisk och osynlig svarthalka och då är åretruntdäcken en lömsk dödsfälla. Enligt VTI kan stoppsträckan vara 50 procent längre. Enligt tidigare test i ViBilägare var det 116 procent. Forskarna får så långt som att däcken kan vara skillnaden mellan liv och död. Ishalka är enligt VTI-forskarna den vanligaste olycksorsaken vid dödsolyckor där bilar tappat väggreppet.
Vilka däck vill du ha på bilen när du möter en långtradare i en skarp kurva i osynlig svarthalka som slagit till utan förvarning? Vilka däck vill du ha på bilen när du måste panikbromsa i halka för en älg eller ett utspringande barn? Om jag jobbade på Volvo skulle jag ha svårt att sova på natten över alla bilar som rullar runt i den svenska vintern med åretruntdäck.
Volvo tog till beslutet att avskaffa åretruntdäcken som standardutrustning, det skedde 1 mars i år, men gäller först från årsmodell 2025. Fortfarande rullar 10 000-tals Volvobilar med däcken, ingen vet hur många av bilägarna som använder dem på vinterhalvåret. Fortfarande levereras 1000-tals nya Volvobilar i Sverige med däcken varje månad.
Jag tycker däcken borde förbjudas helt i Sverige, på vintern ska det vara riktiga vinterdäck. Åretruntdäcken behöver klara ett snötest med låga krav för att bli godkända. Volvo borde säkerställa att inte deras bilar fortsätter rulla på däcken som nu klassas som osäkra och olämpliga i svensk trafik av VTI.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter