Forskare varnar: Åretruntdäck olämpliga i Sverige

Forskare varnar nu för att använda åretruntdäck i Sverige. De sämsta däcken är inte mycket bättre än sommardäck på snö och is. 
– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren, säger Mattias Hjort, senior forskare vid VTI som lett studien.

Så kallade allväders- eller åretruntdäck har blivit mer populära i Sverige de senaste åren. De har bland annat varit standardmonterade på flera av Volvos bilmodeller, något Carup kritiserat. Däcken som är märkta med en alptopp och snöflinga har påståtts fungera både i sommarväglag och vinterväglag. Efter kritik slutade Volvo att standardmontera däcken på sina bilar, ett besked de gick ut med i mars i år. 

Nu har svenska forskare vid VTI genomfört en studie av 14 olika åretruntdäck. Däcken har körts på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck. Testerna gjordes 2022 på Nokians testbana utanför Ivalo i norra Finland respektive på Anderstorps motorbana i Sverige. 

VTI har studerat 14 olika återruntdäck. Bromssträckan på is är 25-50 procent längre än för nordiska friktionsdäck och det sämsta däcket var lika dåligt som ett sommardäck. Foto: Fredrik Bruzelius/VTI

Till skillnad från tidningarnas tester var inte syftet att utse vinnare och förlorare, utan att studera hur åretruntdäck betedde sig under olika förhållanden. Resultatet av studien gör att forskarna varnar svenska bilister från att använda åretruntdäck och att de är olämpliga i Sverige.
– Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, senior forskare vid VTI som lett studien.

På is var bromssträckan 25–50 procent längre för åretruntdäck än för ett nordiskt friktionsdäck, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket var lika dåligt som ett sommardäck på is och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket. Ett tidigare test från Vi Bilägare visar att bromssträckan var hela 114 procent längre på is, 60 meter för ett åretruntdäck som var standard på en Volvo, jämfört med 28 meter för ett dubbfritt vinterdäck vid bromsning på is vid 50 km/h. 

Åretruntdäck är standardmonterade på 10 000-tals Volvobilar som rullar i Sverige. Volvo rekommenderade dem till en början till de som inte körde ofta på snö och is, men ändrade sedan sin rekommendation. Till slut togs däcken bort som standardutrustning. Foto: Maths Nilsson

Även på snö var bromssträckan betydligt längre, enligt den nya studien. Vintergodkända åretruntdäck hade 10–30 procent längre stoppsträcka än nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent. På barmark är åretruntdäcken sämre än sommardäck. Bromssträckanvar  5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.

Skillnaden mellan olika åretruntdäck i bromsgrepp var mycket stora. Vissa var lika dåliga som sommardäck på snö och is, vissa påminde mer om europeiska dubbfria vinterdäck.
– För den kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, säger Mattias Hjort.

Testerna visar också ett samband mellan lågt rullmotstånd och dåligt isgrepp. Minskat rullmotstånd betyder i regel också sämre bromsgrepp. Testerna har finansierats av Trafikverket och Skyltfonden. Bland de 14 testade däcken var elva godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”. Tre däck var inte godkända som vinterdäck men via e-handel ändå fullt möjliga att köpa i Sverige.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester