Efter bonuschocken: Privatleasa elbil dyrare än taxi

Att privatleasa de mest sålda elbilarna har blivit chockerande dyrt efter att bonusen försvann. 
Carup har gått igenom de nya milkostnaderna för privatleasing på några av Sveriges populäraste elbilar. 
Att köra Sveriges mest sålda elbil Volkswagen ID.4 kostar nu 104 kronor milen – före laddning, försäkring, vinterdäck och service. I vissa fall blir det nu billigare att åka taxi.

Först slog räntehöjningarna till och orsakade chockhöjningar av privatleasingavgifter som drabbade både elbilar och fossila bilar. I många fall har leasingavgifter gått upp med 1000-2000 kronor per månad. Som om det inte vore nog kom chockbeskedet att regeringen tar bort klimatbonusen för elbilar över en natt. För elbilar som köps nu och levereras nästa år betyder det att 50 000 kronor i bidrag försvann. 

Nu har många bilföretag justerat sina priser och och Carup har gått igenom milkostnaden för några av de populäraste modellerna. Dagarna då det var billigt att köra elbil tycks vara över – om du inte har möjlighet att köpa den kontant och har turen att kunna sälja den till ett högt pris när det är dags för bilbyte. 

Sveriges mest sålda elbil Volkswagen ID.4 kostar nu 8200 kronor per månad att privatleasa i sitt allra enklaste utförande. För inte så länge sedan gick den att privatleasa för drygt 4000 kronor. Med en dragkrok och vit lackering hamnar det nya priset på 8655 kronor per månad. Då får du köra max 1000 mil per år, vilket ger en milkostnad på 104 kronor per mil. Då tillkommer försäkring, vinterdäck, tvätt, parkering, serviceavtal och laddning av elbilen. Med det inräknat kan milkostnaden gå uppemot 120 kronor per mil.

Många taxiföretag tar ut en milkostnad på 130-150 kronor, exklusive framkörningsavgift. Uber tar 110 kronor per mil på längre sträckor, till exempel Stockholm-Uppsala. Då slipper du tänka på parkering, försäkringar och annat strul med bilen. För den som använder sin bil lite är det i många fall billigare att åka taxi än att köra elbil sedan regeringen drog tillbaka klimatbonusen. Allra billigast blir det förstås att åka kollektivt, där kan milkostnaden ofta bli lägre än 10 kronor.

Även Volvos storsäljare Volvo XC40 Recharge som var oktober månads mest registrerade elbil har rusat upp i pris. Bilen kostar nu 7790 kronor att privatleasa varje månad, i våras fanns samma bil för 3990 kronor. Det höjda priset ger en milkostnad på 93,50 kronor innan vinterdäck, däckslitage och försäkring. Men servicen får du på köpet. För den som väljer att privatleasa en riktigt dyr elbil som nya Volvo EX90 kan leasingkostnaden hamna på över 200 kronor milen.

Många andra märken har ännu inte hunnit uppdatera sina priser efter att klimatbonusen plötsligt togs bort. Men för de flesta märken handlar det om en höjning av privatleasingen på 1400 – 2000 kronor. 

En liten Fiat 500e går att privatleasa för 6231 kronor per månad hos Carplus. Här testar Carup bilen på taket till Lingottofabriken i Turin.

En liten Fiat 500e kostar nu 6231 kronor per månad att privatleasa om du kör 1500 mil per år enligt Carplus, 42 kronor per mil men då ingår service och försäkring. De tidigare så billiga kinesiska elbilarna ger nu betydligt dyrare mil. En MG ZS EV går loss på 6859 kronor i månaden för 1500 mil. 

Även för den som kör en bensindriven bil och privatleasar har bilen blivit en dyr affär. 1000 mil i en liten Volkswagen T-Cross går loss på 2850 kronor per månad, men då måste bilen tankas.

En stor tröst för elbilsägare och elbilsköpare är i alla fall att elpriset är tillbaka på normala nivåer. Hittills i november ligger det rörliga månadspriset på 39-53 öre per kWh före skatter beroende på var i Sverige du bor. Men hallå politiker, gick det inte lite väl fort när ni skrotade klimatbonusen över en natt?