Därför kan lilla Polestar vara värt mer än hela Volvo Cars

Elbilsmärket Polestar kan vara värt lika mycket som hela Volvo Cars, enligt den nya marknadslogiken. 
Nikola som aldrig tillverkat en bil är redan värt lika mycket som hela Fiat-Chrysler som tillverkar 4,4 miljoner bilar. 
Tesla är i dag värt mer än världens största biltillverkare Volkswagen och Toyota – tillsammans. 
Häng med in i bilvärldens nya ekonomi. 

De flesta traditionella biltillverkare har hittills floppat med sina elbilar, medan Tesla gör dundersuccé och säljer varenda bil de tillverkar. Och ett nytt elbilsföretag vid namn Nikola är redan värt 130 miljarder kr, lika mycket som Fiat-Chrysler som säljer 4,4 miljoner bilar. Och det trots att de omsätter noll och aldrig tillverkat och sålt ett enda fordon. Hur kan det komma sig? 

På bara några månader har Tesla blivit världens högst värderade biltillverkare då aktien stigit med nära 300 procent. Företaget är nu värt mer än giganterna Volkswagen och Toyota tillsammans. Volkswagen och Toyota tillverkade tillsammans över 20 miljoner bilar förra året, medan Tesla gjorde 367 500 bilar. I den nya ekonomin värderas en såld elbil alltså över 55 gånger högre än en gammal fossilbil. Teslas värde per såld bil är hisnande 

Och trots att de traditionella biltillverkarna lanserar nya elbilar i rask takt verkar det inte bita på Tesla. De gamla tillverkarna floppar dessutom med sina elektriska modeller. Jaguar har sålt mindre än 1000 I-Pace på Teslas hemmamarknad i år. Porsche har inte sålt mycket mer av nya elbilen Taycan i USA. Och Audi har fått ut 2900 e-trons. I Europa går det lite bättre, men inte mycket. Mercedes har gjort totalflopp med nya elbilen EQC på den viktiga tyska hemmamarknaden. 

Och börsvärdena minskar för de traditionella biltillverkarna även fast de lanserar så kallade ”Tesla-dödare”. I stället får startups som Nikola astronomiska värderingar. 

– Uppenbarligen från de siffror som vi ser så sätter dessa bilar inte världen i brand. Det var ett misstag att tro att bara för att dessa bilar var på marknaden att människor skulle köpa dem, säger Karl Brauer, en oberoende bilanalytiker till New York Times

Tesla tuffar på trots de traditionella tillverkarnas problem med elbilar. I nya delårsrapporten lovar företaget att leverera 500 000 bilar i år, och även i USA sålde Tesla över 70 000 bilar första halvåret. 

Elbilar är det snabbast växande segmentet inom bilindustrin, men det tycks vara Tesla som tar nästan hela ökningen. Där ligger en stor del av förklaringen till rusningen i Teslas aktie. Investerarna hoppas att Tesla ska förbli dominerande när elbilarna tar över på allvar. 

Tesla har varit åtta år på marknaden och byggt upp ett mycket starkt varumärke och en stark fanbase, som inte bryr sig om märkets ibland bristande kvalitet. Dessutom finns ett laddningsnätverk som andra bilar inte kan matcha. 

Hittills har de andra tillverkarna sålt bilar med sämre räckvidd än Tesla. Porsche Taycan och Audi e-tron går drygt 30 mil, medan flera av Teslas modeller klarar omkring 50 mil. 

– Audi, Jaguar och Porsche är överlägsna Tesla på vissa sätt, till exempel utseende, känsla och finish, men skillnaden i räckvidd är för stor för många konsumenter att ignorera,” säger Sam Abuelsamid, analytiker på Guidehouse Insights.

Kanske är det så att den som köper en elbil inte vill bli förknippad med ett fossilbilsvarumärke. BMW, Audi och Mercedes är synonymt med starka brummande motorer. Och ett varumärke blir knappast grönt och innovativt för att det säljer några få procent elbilar. Volkswagen har svårt att tvätta bort hela dieselskandalen trots att de planerar att sälja 100 000 elektriska ID.3-bilar det närmaste året. 

Kanske har Polestar och Volvos ägare Geely lösningen på problemet? Nya elbilen Polestar 2 har precis kommit ut på marknaden och hyllas som en värdig utmanare till Tesla. Och Polestar tycks redan ha fått en fanbase av presumtiva köpare. Om kundlogiken hittills stämmer kommer 1000-tals elbilskunder att köpa en Polestar 2, men rata systermodellen Volvo XC40 Pure.

https://youtu.be/0pHpUETheHM

Om nya elbilsföretaget Nikola är värt 130 miljarder kr kronor på börsen utan att ha gjort en enda bil kan Polestar med samma logik vara värt 300 miljarder kr, en tiondel av Teslas börsvärde. Det är lika mycket som det spekulerats i att Volvo Cars skulle vara värt vid en börsintroduktion. 

– Vi vill vara en europeisk Tesla, säger vd Thomas Ingenlath.