Chockbilder: Så kollapsar vägräcket av en elbil

Här är chockbilderna som visar vad som händer när en elbil kraschar med ett motorvägsräcke i USA. Räcket klarade knappt av att bromsa ner bilen som plöjde rakt igenom. Inte heller svenska vägräcken är anpassade efter nya tunga bilar – de testas för bilar som väger 1500 kg.

Nya personbilar blir allt tyngre – men vägräckena har inte alls hängt med i utvecklingen. Flera nya elbilsmodeller idag väger närmare tre ton. Till exempel väger nya Volvo EX90 2818 kg. Mercedes EQS SUV väger 2987 kg med utrusning. Men även en lättare elbil som Tesla Model 3, med en vikt på 1850 kg kan ge problem för vägräckena då tyngdpunkten är lägre än hos äldre bilar. 

Nu har en Tesla Model 3 krocktestats mot ett vanligt motorvägsräcke av Texas A&M Transportation Institute i USA. De vill se hur vägräcket klarade en krasch med en av världens vanligaste elbilar. Teslan skickades in i räcket diagonalt med en hastighet av 100 km/h. 

Resultatet är att räcket kollapsar helt och inte får bilen att stanna. Teslan stannar inte för en betongbarriär fångar upp den. Tanken är att skyddsräcket ska ge efter, men fånga upp bilen och få den att stanna kvar på vägen för att den inte ska hamna på mötande körbana eller till exempel ramla ner för ett stup. Bilens säkerhetsanordningar fungerar perfekt, men räcket håller inte alla måttet. 

– Räcken har testats ingående med traditionella fordon med förbränningsmotorer, men vi vet ännu inte hur de reagerar på elbilar, som har en lägre tyngdpunkt och i allmänhet är tyngre. Resultaten av krocktestet tyder inte på en uppmaning till panik utan snarare en uppmaning till mer forskning, uppger forskarna på Texas A&M Transportation Institute.

Svenska räcken är utprovade för bilar som väger 1500 kg. Här krocktestas en Volvo 940 på 1550 kg.

Inte heller i Sverige är vägräckena dimensionerade för tunga elbilar eller SUV:ar, har Carup tidigare avslöjat. Svenska vägräcken testas bara för att klara äldre personbilar som endast väger 1500 kg. De är överhuvudtaget inte krocktestade för elbilar.

Vägräckena på svenska vägar byggs enligt en standard för krockprov som är 26 år gammal när bilarna var betydligt lättare.  Vägräckena i Sverige ska klara ett krockprov med en personbil som väger 1500 kg i 110 km/h i 20 graders vinkel. När VTI för några år sedan provade räckena med Volvo XC90, en av våra större SUV:ar som väger 2090 kg, höll inte räcket och hamnade bilen på fel sida räcket. 

Trafikverket har tidigare bekräftat för Carup att de flesta räckena i Sverige endast är testade för bilar som väger 1500 kg. 
– Ja det stämmer att vanliga vägräcken krocktestas med personbil enligt en Europeisk standard SS-EN 1317-2. Standarden beskriver ett antal kapacitetsklasser där vi har olika kapacitetsklasser på olika platser utmed vägarna. Transportstyrelsen har mandat att ange minimikrav för vägar i Sverige och sen kan väghållare använda denna miniminivå eller ställa högre krav. Exempelvis använder Trafikverket högre krav på bland annat motorvägar och även på broar, uppgav Trafikverket för Carup. 
LÄS MER: