Carup avslöjar: Supertekniken i Volvos och Polestars nya SUV:ar

Carup kan nu avslöja detaljerna i Volvos och Polestars nya superteknik för självkörning och förarstöd. 
De nya elbilarna får 20 olika kameror och sensorer runt om i bilarna. På taket kommer en stor Lidar-sensor att sitta. 
– Alla Polestarbilar kommer att få detta som standard. Det säkrar en 360° vy runt hela bilen, säger Polestars COO Dennis Nobelius under en presentation. 

Den 12:e oktober avtäcks nya SUV:en Polestar 3 i Köpenhamn och den 9:e november visar Volvo upp sin nya elektriska SUV Volvo EX90. Men redan idag kan Carup avslöja de tekniska detaljerna om bilarnas nya säkerhets- och förarstödssystem. Tekniken är i absolut världsklass och kamera- och sensorsystemet är minst lika avancerat än det med sex kameror som Tesla använder. 

Bilen visar den aktuella trafiksituationen i displayen, baserad på information från kameror och sensorer.

Under en föreläsning hos Nvidia i veckan avslöjade Polestars COO Dennis Nobelius hur de nya systemen som delas av Volvo EX90 och Polestar 3 är utformade. Han avslöjade också att den SUV:en får luftfjädring som standard. 

– Det är 20 olika kameror och sensorer som sitter runt om bilen. Alla Polestarbilar kommer få detta som standard.  Det säkrar en 360 graders vy runt om hela bilen, säger Dennis Nobelius. 

Enligt Volvos presentation tidigare i veckan ska detta ge bilen ”en ny nivå av säkerhet”, och vara den säkraste bilen Volvo har tillverkat. Polestar 3 omfattas av samma nivå av säkerhet. 

Polestar 3 får en så kallad SmartZone i fronten med radar och en kamera på åtta megapixel.

– I fronten sitter en kamera på åtta megapixel som ger en 120 graders vy och radar för pilot assist och undvikande av olyckor. Bilen har fyra hörnradar, två i varje hörn både fram och bak, för förbättrad svängning och undvikande av sidokrockar. Det finns också  12 ultraljudssensorer och vidvinkelkamera för att undvika olyckor i låg hastighet, säger Dennis Nobelius. 

Precis som hos Volvo EX90 så får Polestar 3 kameror i kupén som övervakar föraren och gör bilen beredd att larma och gripa in och föraren visar tecken på att inte klara körningen genom distraktion, trötthet eller droger. I Polestars fall kallas tekniken för Polestar Smart Eye. 

Volvo har redan berättat att nya EX90 får en Lidarsensor på taket. De bilder som kommit på Polestar 3 har inte visat någon Lidar på taket. Men nu bekräftar Polestar att även deras nya modell kan få den moderna formen av takgök. 

– Kommer det en variant med Lidar på taket? Svaret är ja. Vi tror på kundens val och erbjuder också redundant Lidar efter lanseringen. Sensorn ska sitta på toppen av bilen för bättre räckvidd och upplösning. Den kommer från Luminar. , säger Dennis Nobelius. 

Polestar är noga med att poängtera att de långtgående förarstödssystemen inte ska ta bort körglädjen och att föraren ska assisteras utan att det blir irriterande. Företaget visade upp den nya displayen som sitter framför föraren. 

Polestar och Volvo presenterar inom kort var sin bil baserade på den nya SPA2-plattformen.

– Den ska bara visa den viktigaste informationen som hastighet, laddning och vilken växel som ligger i. Om föraren inte saktar ner för en bil som kommer för närma blir bilen röd och föraren får varningsljud

Precis som tidigare kommer Volvo och Polestar att använda sig av Googles Androidsystem för gränssnitt och funktionalitet. Av presentationen blir det också tydligt att Polestar kommer att sälja vissa av funktionerna i bilen som ett abonnemang.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester