BMW satsar hårt på vätgasbilar och spår att det blir nästa stora trend efter elbilar.
– När det är mer skalbart kommer vätgas att vara det hippaste att köra, säger vd Oliver Zipse till Bloomberg.
BMW kommer med allt fler elbilar och varje ny modellserie får en elektrisk i-variant. Även om varannan bil ska vara helt elektrisk år 2030 tror BMW:s chef Oliver Zipse minst lika mycket på vätgasbilar.
– Efter elbilen, som har pågått i cirka 10 år och skalat upp snabbt, kommer nästa trend att vara väte. När det är mer skalbart kommer vätgas att vara det hippaste att köra, säger Oliver Zipse till Bloomberg.
Medan flera andra biltillverkare har lagt ner sina vätgasbilar har BMW fortsatt att satsa i gott sällskap med Toyota. Nyligen visades vätgasdrivna iX5 som börjar produceras i vinter.
BMW anser dock inte att vätgasbilar behöver stå i ett motsatsförhållande till elektriska batteribilar. Där det inte finns tillgång till laddinfrastruktur kan vätgasbilar vara det enklaste alternativet.
– Att säga i Storbritannien om 2030 eller Storbritannien och i Europa 2035, det finns bara en drivlina, det är en farlig sak. För kunderna, för branschen, för sysselsättningen, för klimatet, från alla håll man tittar på, är det en farlig väg att gå till., säger Zipse.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter