Bekräftat: 300 000 bilar kan få körförbud i 3G-kaos

Nu bekräftar Transportstyrelsen att 300 000 svenska bilar riskerar att bli underkända i besiktningen när 2G- och 3G-näten släcks ner i nästa år. Bilarnas eCal och SOS-system slås ut och varningslampor tänds.  
– I det här fallet får man ett problem i att den här bristen inte går att åtgärda, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till Ekot

Carup har i ett flertal artiklar bevakat nedsläckningen av 2G- och 3G-näten som kommer att få stora konsekvenser för många svenska bilägare. På 100 000-tals bilar kommer funktioner som fjärrstyrd bränslevärmare och SOS-systemet eCall att slås. ut. Omkring 300 000 bilar som registrerats efter april 2018 kan dessutom få körförbud i besiktningen när eCall inte fungerar. 

Nu bekräftar Transportstyrelsen för Sveriges Radio att det verkligen kommer att bli så och att det är ett stort problem för landets bilägare. 
– Är det så att en diagnosfunktion varnar för att systemet inte fungerar, kommer man att få ett underkännande i besiktningen av bilen. Även om man underkänner fordonet och det så småningom kan få körförbud går det ändå inte att laga bristen. Fordonet kan inte blir bra igen, säger utredaren Anders Gunneriusson till Ekot.

Systemet tänder en varningslampor när det inge fungerar och bilen kan inte längre ringa upp nödnumret 112 vid en trafikolycka. Orsaken till att det slås ut är att många biltillverkare använt 3G-modem ända fram till 2020 och 2021 års bilmodeller. Till exempel gäller det många bilar i Volkswagen-koncernen, bland annat Audi, Skoda och Volkswagen. Du kan läsa mer om berörda bilmodeller här. Någon komplett sammanställning har dock inte gått att får fram då många inom bilbranschen verkar sakna kunskap om problemet. 
LISTA: DRABBADE BILMODELLER I 3G-KAOSET

Mobility Sweden jobbar på en lösning enligt vd Mattias Bergman.

Branschorganisationen Mobility Sweden försöker dock tona ner problemet och uppger att de jobbar på en lösning. Kanske kan kravet tas bort i besiktningen. Men det kan ändå innebära att bilägare får köra runt med varningsmeddelanden resten av bilens livstid, om inte mjukvaran programmeras om. Att laga bilarna tycks inte vara aktuellt i Sverige. I USA har många fått nya modem. 
– Vi jobbar för att de här fordonen ska kunna få ett undantag och därmed inte få ett körförbund. Vi har god förhoppning om att nå en överenskommelse, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
LÄS MER: