Åker Bugattis rekordsnabba bil: “Herregud, vilken fart!”

För ett år sen körde en Bugatti i 490 km/h och slog ett inofficiellt hastighetsrekord.
Nu har den brittiske motorjournalisten Mat Watson fått åka i bilen, en Bugatti Chiron Super Sports 300+. 
– Herregud, jag har aldrig känt något liknande. Vilken fart! utropar han från passagerarstolen.
Se videon – och upplev farten!

Det var alltså i september i fjol som Bugatti passerade vallen 300 miles per hour…ja, den specialbyggda bilen kom faktiskt upp i exakt 304,8 mph, vilket motsvarar 490,4 km/h.
Nu räckte den prestationen inte för att Bugatti skulle hamna i Guinness rekordbok. Ett godkänt världsrekord kräver att bilen körs i båda riktningarna inom 60 minuter – och Bugatti körde bara i ena riktningen.
Men uppmärksamheten blev enorm – och Bugatti vill nu kapitalisera lite på sitt inofficiella rekord. Därför har man skapat en seriemodell baserad på rekordbilen. Namnet: Bugatti Chiron Super Sports 300+.
Den ska byggas i endast 30 exemplar och priset blir därefter, runt 35 miljoner kronor per bil.
En av de nya bilarna har nu visats upp, och inte nog med det – den brittiske motorjournalisten Mat Watson bjöds in för att få en testrunda med fartmonstret. “Det är exklusivt – jag är den förste i världen som får åka i en Bugatti Chiron Super Sports 300+” förklarar han på Youtube.

Hur det är att sitta i en bil som kan nå en toppfart på 490 km/h? Tja, Mat Watsons ansiktsuttryck i videon säger det mesta. Men bakom munskyddet hör man honom utropa:
– Herregud, jag har aldrig känt något liknande. Det är som att köra en Tesla upp till 100 km/h, men den här bilen fortsätter att accelerera långt över 250 km/h. Och det här är första gången jag är i en Bugatti…tänk att jag får sitta i den snabbaste av dom alla!

Toppeffekten i den 8.0 liter stora W16-motorn är 1 600 hk och vridmomentet 1600 Nm.. 
– Och det är en riktigt tung motor, som väger 700 kilo, konstaterar Mat Watson. Dessutom känns bilen rätt trång att sitta i, men det beror bland annat på att växellådan tar stor plats mellan förare och passagerare.

Föraren – en ingenjör från Bugatti – förklarar att maxhastigheten är 300 km/h den här dagen, och det beror på att han inte vill utsätta däcken för mycket och att den italienska testbanan dessutom har en hastighetsgräns.
– Vi kör en testbil och den här turen kommer att utvärderas för att utveckla de kommande bilarna, kommenterar Bugattiingenjören. Vi har fortfarande inte skapt en lyxig inredning.

Mat Watson är nöjd ändå och ber om att få åka i maxfart – tre gånger till. 
– Tänk vad jobbigt det är att vara motorjournalist, skrattar han.