Trots minskade förluster. Polestar slåss för att få in mer pengar till den sinande kassan. Nu letar de efter nya ägare.
– Vi har diskussioner med potentiella investerare. Vi jobbar aktivt på nya ägare, säger finanschefen Jean-Francois Mady.
Polestar kom idag med sin försenade rapport för första kvartalet. Den visar att förlusten minskade till 1,9 miljarder kronor, från förra årets 2,7 miljarder. I kassan finns nu drygt sju miljarder kronor. Pengar som kanske inte räcker året ut. Samtidigt är elbilstillverkaren skuldsatt upp över öronen. De totala skulderna är uppe i 72 miljarder kronor enligt den senaste årsredovisningen. Polestar har tvingats förhandla om lånevillkoren på stora lån då de brutit mot långivarnas krav.
Det börjar bli allt svårare för Polestar att ständigt ta nya lån för att överleva, trots att Geely gått i borgen för lån. På dagens investerarmöte avslöjade finanschefen Jean-Francois Mady att Polestar nu söker nya ägare för att få in mer kapital.
– Det är inte en akut situation, vilket är tillfredsställande. Men nivån på cash är inte hållbar, vi måste öka nivån. Vi är medvetna om vår cash burn. Vi ska öka vår lönsamhet. Vi måste titta på alternativ finansiering under 2025. Nya ägare är en lösning. Vi jobbar aktivt på nytt ägande i koordination med Geely. Vi har diskussioner med några potentiella investerare, men det är för tidigt att ge detaljer. Mera kommer, säger finanschefen Jean-Francois Mady.

Polestar kontrolleras idag till 81 procent av Geelys huvudägare Li Shufu via aktier som Geely Sverige, Volvo Cars och PSD Investment äger. Volvo Cars delade ut en stor del av sitt ägande i Polestar sommaren 2024, men äger fortfarande 18 procent.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter