Curts motor rasade totalt efter rembyte hos Volvoverkstad. Nio dagar efter reparationen lossnade kamremmen och toppen på Volvon blev till mos.
– Det skulle kosta 60 000 kronor att laga, säger Curt Laxmark.
Hans Volvo S80 gick sönder två gånger om. Andra gången Curt kom till verkstaden fick han ett chockbesked. Priset för att reparera bilen skulle överstiga värdet.
– Vi köpte en Volvo S80 på Rejmes i Laholm 2016. Den var från 2007 och hade då gått ungefär 13 000 mil. Idag har den gått 28 000 mil. Det är en bra bil som rullar fint, men i januari i år skulle vi åka och hälsa på vårt barnbarn. Då gick multiremmen av, säger Curt Laxmark.
Han gick där hemma och väntade på att verkstaden skulle ringa. Alla bilägare ängslas när det är dags att få besked från verkstaden.
– Efter ett par dagar ringde de och sa att ett hjul i motorn gått sönder och det skulle kosta 5700 kronor. Jag hämtade bilen och körde den några dagar utan problem.
Nu var Curt nöjd. Bilen verkade gå som den skulle och han såg fram mot problemfria mil. Men snart dök orosmolnen upp på nytt.
– Men så skulle vi ut och åka en sväng. Jag var i garaget och startade bilen men gick in igen. När jag kom ut hade den lagt av och det gick inte att starta den. Då ringde jag till Rejmes igen.
Curt lämnade in Volvon med en klump i magen. Något sa honom att det skulle bli större problem den här gången.
– Den här gången sa de att multiremmen hade gått av så att kamremmen lossnat och toppen skadats. De sa att det berodde på att generatorn var sönder och att det var ett glapp både radiellt och axiellt. Det skulle kosta 60 000 kronor att laga och det var knappt lönt, eftersom bilen knappt var värd det.
Curt blev fundersam. Han har själv arbetat med bilar och tyckte att det verkade ligga en hund begraven. En bil går inte sönder på det viset bara nio dagar efter den förra reparationen.
– Vi hämtade bilen och jag tittade själv på den. Förr arbetade jag också som bilmekaniker och blev fundersam. Då åkte vi till en verkstad i Varberg som kunde kontrollera generatorn. Efter en noggrann undersökning kom de fram till att det inte var något fel på den.
Curt sökte då upp en annan verkstad. En mindre och lokal som finns i den norra grannstaden Varberg. Där fick han hjälp med att laga sin bil.
– Sedan lagades bilen i Falkenberg för 45 000 kronor. Jag frågade Rejmes verkstadschef om det verkligen gått rätt till när de reparerade min bil första gången. Trots att jag fått den lagad på annat håll så vidhåller de att det var generatorn det var fel på.
Curt Laxmark är säker på att det var Rejmes som orsakade felet. Första gången hans Volvo var på verkstaden måste det gå snett. Nu vill han ha upprättelse. Därför har han tagit fallet till ARN. Men hos Rejmes vill man helst inte prata om saken.
– Vi kommenterar inte det här fallet. Nu ligger ärendet hos Allmänna reklamationsnämnden, vi kommer att följa deras beslut, säger Joacim Cernlid, verkstadschef på Rejmes i Halmstad.
Curt Laxmark kommer inte att ge sig. Senare i år kommer hans fråga att avgöras i ARN.
– Jag tror att det har blivit ett monteringsfel första gången vi var inne på Rejmes och att de inte vill erkänna detta, säger Curt Laxmark.
Curt anser själv att han har samlat ihop de bevis som nämnden behöver för att döma till hans fördel.
– Nu ligger det hos ARN, men det är lång väntetid. Jag har kvar multiremmen hemma i garaget. Den är helt delad och jag tycker att det är konstigt att generatorn skulle gå sönder efter bara 19 mil sedan de bytte remmen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter