ABB:s nya supersnabba laddare för lastbilar

Svensk-schweiziska Teknikjätten ABB visar upp sin snabbaste laddstation någonsin. Den klarar upp till 1,2 megawatt och kan ladda lastbilar under chaufförens korta rast. Men det finns ett stort hinder i Europa.

ABB har tagit upp kampen med Kina om framtidens laddteknik och nu är det rekord som gäller. Teknikjätten har just visat upp sin kraftfullaste laddstation hittills.
– Vi har utvecklat den för att fungera tillförlitligt i verkliga miljöer och klara höga effekter utan att kompromissa med stabilitet, säger ABB:s ingenjörer.

Samtidigt som kinesiska tillverkare som BYD, Zeekr och Huawei snabbt har lanserat laddstationer med upp till 1,5 megawatt (MW) i effekt, har ABB nu presenterat ett europeiskt svar. Den nya laddaren från ABB klarar 1,2 megawatt vilket innebär 1 500 ampere vid 800 volt. Den är anpassad för både eldrivna lastbilar och framtidens personbilar.

Tekniken bygger på att spänningen kan justeras mellan 400 och 980 volt beroende på vad fordonet klarar. Systemet styrs av mjukvara med separata redundanta system. Det minimerar risken att laddningen avbryts om skärmen eller gränssnittet skulle krascha. Själva laddningen fortsätter ändå, och gränssnittet kan startas om utan att det påverkar.

Den nya laddstationen är dessutom utrustad med avancerad kylning, både i själva enheten och i kablarna. Laddstationen kan användas i temperaturer från minus 30 till plus 55 grader. Vid extrem kyla eller hetta sänks effekten automatiskt för att skydda systemet.

För eldrivna lastbilar kan den nya stationen innebära en verklig förändring. ABB siktar bland annat på att installera stationerna i lastbilsparkeringar där fordon står över natten. En batterikapacitet på 600–700 kWh kan då laddas upp under kortare tid än en vanlig 45-minuters paus.

Men det finns en hake. Dagens laddstandard i Europa, CCS2, sätter en tydlig gräns. Standarden klarar bara upp till 1 000 volt och 600 ampere, vilket betyder att man i praktiken är låst till runt 600 kW. Därför kan ABB:s nya laddare bara leverera full effekt på 1,2 MW via det nyare MCS-kabelsystemet, som i dagsläget främst används av eldrivna lastbilar.

Den nya laddstationen kan dock också utrustas med dubbla CCS2-portar, vilket innebär att två fordon kan ladda med nästan 600 kW vardera samtidigt och tillsammans utnyttja hela kapaciteten. Att nå dessa nivåer med vanliga elbilar är däremot en utmaning. Inga personbilar i Europa har ännu stöd för MCS. Men ABB visar att även Europa tänker ta plats i det som ser ut att bli nästa teknikkapplöpning.
LÄS MER: