Experten varnar för Volvo sparpaket på bildelar

Experten varnar för Volvo Cars stora sparpaket. När tre miljarder ska sparas på billigare bildelar riskerar underleverantörer att komma ikläm.
– Det är väldigt svårt när det är så pressat som det är, säger Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG till GP.

Volvo Cars ska spara 18 miljarder kronor fam till 2026. Tio miljarder sparas på investeringar och fem miljarder på personal. De sista tre miljarderna ska sparas på rörliga kostnader, mestadels genom att göra delarna i bilarna billigare. Det kan göras endera genom att sänka kraven på delarna eller pressa ner priset hos leverantörerna. Nu varnar vd:n för branschorganisationen FKG för att underleverantörerna redan är pressade ner i skosulorna. 

– Vi är oroliga när Volvo Cars säger att man ska hitta tre miljarder hos leverantörerna genom omsourcing och så vidare. Det är väldigt svårt när det är så pressat som det är. Då får man hitta andra tekniska lösningar och ändra produkterna eller till exempel minska kraven – då kan det gå att sänka priset på ingående artiklar, säger Peter Bryntesson till Göteborgs-Posten.

Enligt experten kan Volvo sänka kraven på delar där det inte syns och märks. Men Peter Bryntesson är orolig för att underleverantörer som redan går på knäna ska pressas ännu hårdare. Foto: Volvo Cars

Redan förra året hade 75 procent av Europas underleverantörer svårt att få verksamheten att gå runt och gjorde endera förlust eller hamnade på nollstrecket. Den svenska bildelstillverkaren IAC Group som gör instrumentpaneler och plastdelar till Volvo Cars gick i konkurs. 

En lösning för Volvo kan bli att köpa in fler delar tillsammans med Geely från Kina till lägre kostnad. 
– Ja, absolut. Vi var med en delegation i Kina i förra veckan, på bilmässan i Shanghai. Där träffade vi Geely. Så det här tittar man på. Det handlar på inköpsnivå om att hitta samverkan mellan Geely och Volvo Cars framöver.
LÄS MER: