Ny teknik gör om elbilar till bensinhybrider

Geelys motorbolag Horse avslöjar en magisk låda som förvandlar elbilar till hybrider. Nya motorenheten ryms där elmotorn sitter och kan eftermonteras i elbilar. Den kan bli en räddning för biltillverkare som inte kan sälja sina elbilar. 

Motorbolaget Horse ägs av Geely och Renault och tillverkar miljontals förbränningsmotorer. De gör bland annat förbränningsmotorer åt Volvo i sin fabrik i Skövde. Nu presenterar de en innovation som enkelt kan förvandla elbilar till hybrider. Tekniken visas för första gången på bilmässan i Shanghai.

Ingenjörerna på Horse har lyckats skapa en hybridenhet som får plats i samma utrymme som elmotorn använder i elbilar. Den innehåller en förbränningsmotor, elmotor, växellåda och all elektronik som behövs i en och samma enhet. Motorn kan drivas med bensin, E85 eller syntetiska bränslen. Den kan komma som en räddande ängel för biltillverkare som satsat helhjärtat på elbilar. Idag har flera biltillverkare svårt att sälja elbilarna och behöver snabbt omvandla dem till hybrider. 

Den nya drivenheten med förbränningsmotor kan placeras direkt i elbilar, där den främre elmotorn sitter idag. Foto: Horse Powertrain

Den ska gå att använda på befintliga elbilar. Men Horse vänder sig i första hand till biltillverkare. Det är osannolikt att motorn kommer säljas till elbilsägare som tröttnat på elbil och längtar efter bensin. Motorn kan fungera både som en hybrid där förbränningsmotor och elmotor hjälps åt att driva bilen och som  räckviddsförlängare för bilar som enbart drivs av elmotorer. Då laddar den batteriet med förbränningsmotorn. Drivenheten bultas direkt i bilens chassi. Den är främst tänkt för framhjulen. 

Flera biltillverkare arbetar just nu med att omvandla bilmodeller från eldrift till hybriddrift. Fiat håller till exempel på att omvandla elbilen 500e för hybriddrift. 
– I över ett decennium såg det ut som att batteridrivna fordon var den enda vägen till nettonoll och OEM-tillverkare planerade därefter. Men vi går nu mot en teknikneutral värld, med olika marknader och applikationer som var och en driver sin egen hållbara mobilitetsresa, säger Horse Powertrains vd Matias Giannini.

Utvecklingen av drivenheten har letts av den tidigare Volvo-ingenjören Ragnar Burenius. Om Volvo skulle välja att använda tekniken skulle den kunna förvandla nya elbilen ES90 till en elbil med räckviddsförlängare.

De första bilarna med den nya drivlinan ska kunna finnas ute på vägarna 2028. Utvecklingen har letts av den svenske chefsingenjören Ragnar Burenius med förbränningsmotorer på Volvo Cars. Motorenheten ska även kunna användas som räckviiddsförlängare i toppmoderna elbilar som 800-voltsladdning. 

– Framtidens hybridkoncept är designat som en förbränningsmotor, motor och transmissionsenhet i ett stycke, det minskar komplexiteten hos en hybriddrivlina. Detta ger mer flexibilitet för dess förpackning, så att den kan integreras i befintliga elbilsplattformar med minimala modifieringar av bilarna, säger Burenius.

Om Volvo Cars är intresserat av systemet är inte känt. Men de har idag flera äldre modeller med laddhybridteknik. Genom enheten skulle de snabbt och kostnadseffektivt kunna omvandla nya elbilar till moderna hybrider med räckviddsförlängare.
LÄS MER: