Teslas skyltpanik: ”De är desperata”

Facket kan vara på väg att vinna mot Tesla. Nybilköpare får åka hem med registreringsskyltar av kartong. Hittills i mars har Teslas registrering minskat med 76 procent. 
– Tesla är desperata, säger Jonas Pettersson, planering och informationsansvarig på Service och kommunikationsfacket SEKO.

Det är över ett år sedan IF Metall inledde sin strejk mot Tesla i Sverige. Bakgrunden är att den amerikanska elbilstillverkaren vägrar att underteckna ett kollektivavtal i Sverige. Man hänvisar till sin internationella policy. Men studier förra året visade att de hade kollektivavtal i en rad europeiska länder. Ändå fortsätter man benhårt att vägra i Sverige. 
– Vår bild är att Tesla är desperata i sin jakt på att runda vårt strejkvarsel, såväl på energiområdet som på postområdet, säger Jonas Pettersson.

SEKO gick förra året ut i sympatiåtgärder för IF Metall. En av deras främsta stridsåtgärder var att blockera postgången. På det viset kunde inte Tesla ta emot registreringsskyltar till sina nya bilar. Tesla i Sverige har försökt komma runt blockaden genom att använda sig av privata bulvaner. De här människorna tar emot ett mindre antal registreringsskyltar som sedan distribueras till nya ägare. 

Enligt rapporter får vissa bilägare åka hem med registreringsskyltar i kartong, då fackets postblockad nu börjar bita. ”Vår bild är att Tesla är desperata i sin jakt på att runda vårt strejkvarsel, såväl på energiområdet som på postområdet”, säger Jonas Pettersson på Seko.

Men efter många och långa månader med blockad verkar nu Teslas panikåtgärder tyna bort. Enligt rapporter tvingas många nya Teslaägare åka hem med handskrivna registreringsskyltar av kartonger. Efter en tid får de riktiga registreringsskyltar hem på posten. 
– När dom rundar, byter adresser, så varslar vi om nya sympatiåtgärder. Och det är klart, någon form av gräns finns väl för hur många företag som vill agera målvakter åt Tesla och ta emot deras post.

Nya Teslaägare berättar att leveranser försenats på grund av skyltbrist och att de fått köra hem bilar med provisoriska handskrivna registreringsskyltar i kartong. Samtidigt har försäljningen rasat i Sverige. Många hade hoppats att försäljningen skulle vända uppåt i mars. Hittills i mars har det bara nyregistrerats 678 nya Teslor i vårt land under mars. Det är en nedgång med 76 procent jämfört med förra året. Men än är det några dagar kvar och Tesla brukar spurta inför kvartalsslut.

– Vårt mål är att bidra till att Tesla skriver ett kollektivavtal med IF Metall så att deras anställda, precis som de flesta andra på arbetsmarknaden, får de rättigheter som medföljer när man har kollektivavtal. Bollen ligger hos Tesla, säger Jonas Pettersson. 

Tesla har tidigare ganska skickligt lyckats komma undan de olika fackförbundens blockader. När hamnarbetarna stoppade deras skepp från att lossa sin last. Då började Tesla att frakta bilar från fabriken i Tyskland via färjorna till Trelleborg. 
LÄS MER: