Rekordbilliga bensin- och dieselpriser på mackarna just nu. Men om tre månader sker en stor förändring. Så kan det påverka.
Just nu håller bensinpriserna sig på en låg nivå. Den 26 mars 2025 såldes 95-oktanig bensin på din-x i Torsås för så lågt som 14,84 kronor per liter, och dieselpriserna var på 16,14 kronor. På bemannade stationer, exempelvis OKQ8, kostade 95-oktanig bensin 16,19 kronor/litern och dieseln 16,89 kronor/litern under onsdagsförmiddagen. Det är en välkommen lättnad för många bilägare, men varför är priserna så pass låga just nu?
En stor faktor är den svaga dollarn, som gör att importen av olja blivit billigare. Eftersom olja till stor del handlas i dollar påverkas drivmedelspriserna direkt av valutakursen. Därför har vi sett ett tryck neråt på bensin- och dieselpriserna de senaste månaderna. Just nu syns dock vissa tecken på att priserna kan gå upp något närmaste tiden.
– I dag har jag höjt priset på bensin, det verkar som priserna är på väg uppåt. Nu kostar en liter 95 oktanig 15,29 liter hos mig, säger mackägaren Tony Schäf i Torsås.

Men om tre månader, den 1 juli 2025, sker en stor ändring av de svenska bränslena. Reduktionsplikten höjs från 6 till 10 procent, vilket innebär att mer biodrivmedel måste blandas in i bensin och diesel. Det brukar innebära högre priser, men samtidigt har regeringen beslutat att sänka skatten på både bensin och diesel från samma datum. Det har länge pratats om att höjd reduktionsplikt skulle leda till dyrare bränsle. Bensinen kan till och med bli billigare.
För dieseln förväntas skattenedgången väga upp kostnadsökningen, vilket gör att priset troligen ligger kvar på ungefär samma nivå. För bensinen kan det till och med bli billigare – om skattesänkningen blir större än själva prisökningen på bränslet kan vi få se en sänkning på runt 10 öre per liter. Det här är en del av regeringens mål att minska koldioxidutsläppen och öka användningen av förnybara bränslen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.