Tesla tappar mark – och nya aktörer tar chansen. Nu sänker Seres 5 sin elbil med 200 000 kronor i Norge.
– Tesla-skammen är större än Kina-rädslan, säger Seres-chefen Trond Sandven.
Teslas fall på elbilsmarknaden i början av året får konkurrenter som haft de tufft att vädra morgonluft.
– Vi märker att Tesla-skam är en faktor. Det gör det lättare för oss att ta en position på marknaden, säger Seres Group-chefen Trond Sandven till norska TV2.
Seres Group importerar den kinesiska el-SUV:en Seres 5 till Norge. För att locka kunder sänker företaget nu priset på fyrhjulsdrivna modellen med totalt 200 000 kronor, vilket innebär att den idag kostar 399 900 kronor. Sandven menar att attityden till Tesla har förändrats och att det skapar nya möjligheter.
– Tesla-skammen är större än Kina-rädslan, säger Sandven till TV2, och syftar på att vissa köpare tidigare varit skeptiska till kinesiska bilar, men nu föredrar att välja bort Tesla.
Det är dock inte första gången som Seres 5 prissänks i Norge. I februari sänktes priset med 150 000 kronor, och nu sänks det ytterligare med 50 000 kronor – alltså totalt 200 000 kronor på drygt en månad. Bilen har tidigare haft svårigheter att sälja i Norge; 2023 såldes endast 299 exemplar, enligt TV2.
Seres 5 är en mellanstor crossover med två motorer som tillsammans ger 580 hästkrafter. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 4,3 sekunder. Med ett batteri på 80 kWh ger den en räckvidd på upp till 483 kilometer enligt specifikationerna. Snabbladdningen är dock begränsad till 100 kW, vilket kan vara en nackdel för långresor.
Enligt TV2 blir Seres 5, i och med den senaste prissänkningen, en av de billigaste fyrhjulsdrivna elbilarna på den norska marknaden. Nu återstår att se om Sandven får rätt – om Tesla-skam visar sig vara en trend som väger tyngre än intresset för kinesiska elbilar och om försäljningen får fart.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.