Tar isär Scania-motor – efter 180 000 mil

En Scania V8 plockas isär efter att ha gått 180 000 mil. Skicket på motorn imponerar, men vissa delar behöver fortfarande bytas ut.
– Det är fullt naturligt, säger en av mekanikerna som undersöker monstermotorn.

I ett klipp på Youtubekanalen “Razborggruz” plockar några mekaniker isär en 16,0-liters Scania-motor som har gått 180 000 mil. V8:an fungerar fortfarande, men undersöks för att se i vilket skick motorn är.
– Nu ska våra tittare få njuta, säger en av mekanikerna.

Tidigare hade männen redan monterat bort ventilkåporna och oljetrågen utan att se några tecken på slitage. När de nu undersöker den gigantiska motorns kamrem upptäcker de att den fortfarande använder originalkamremmen.
– Remmen är fortfarande i bra skick, säger en av mekanikerna.

Även om många av delarna i motorn är fyllda av damm och smuts, fungerar de fortfarande som de ska. Det första problemet mekanikerna stöter på är att några av motorns bultar blivit utbrända och måste därför tas bort med våld.
– Det här kommer att hända alla dessa bultar någon gång, säger en av männen.

Efter ett tag i undersökningen är det dags att ta en närmare titt på cylindrarna. På kolvarna syns då en del bränd olja, men inga tecken på att de skulle vara i dåligt skick trots att motorn har gått 180 000 mil. Enligt en av mekanikerna behöver de bara byta ut kolvringarna.
– Det är fullt naturligt, säger mekanikern.

Mekanikern tror däremot att kamaxlarna kan vara skadade på grund av upptäckten med kolvringarna. När de sedan tar en titt på kamaxlarna ser de spår av mindre skador. Efter det tar de en närmare titt på V8:ans kylsystem, som är fyllt med olja. De upptäcker även en hel del smuts i kylsystemet.

Efter det tar mekanikerna loss kolvarna. De är alla i ett okej skick, men har som sagt utbrända kolvringar som måste bytas ut. Männen lyfter sedan ut motorns gigantiska vevaxel med hjälp av en lyftkran. De tar även ut motorns två kamaxlar, som båda är skadade och måste bytas ut.
– Tyvärr är de väldigt dyra, säger en av männen.

Männen tar sedan en närmare titt på några av motorns ventiler som också skulle behöva bytas ut. Exakt vilka delar som kommer att bytas ut får ägaren själv avgöra, säger mekanikern. De avslöjar dessutom inte hur mycket hela reparationen kommer att kosta, men de verkar imponerade av motorns skick trots det höga miltalet.
– Mina vänner, nu har ni fått se oss plocka isär motorn helt och hållet, säger en av mekanikerna.
LÄS MER: