2035 ska EU helt stoppa försäljningen av nya bilar med bensin- och dieselmotorer. Men förbudet kan trots allt komma att rivas upp. Nu ska det utredas igen.
– Vi har ingen tid att förlora, sa EU:s transportkommissionär.
EU:s planerade förbud mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 vilar på allt osäkrare grund. EU-kommissionen har nu meddelat att de tidigarelägger en översyn av lagstiftningen, något som kan leda till förändringar i reglerna som ska fasa ut förbränningsmotorn. Bilindustrin, som länge kritiserat de strikta utsläppsgränserna, hoppas på att EU nu ändrar kursen helt, skriver tyska Handelsblatt.
– Vi har ingen tid att förlora, sa EU:s transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas på onsdagen.
Enligt nuvarande lagstiftning ska EU stegvis skärpa utsläppskraven för bilflottor fram till det totala säljstoppet av nya bensin- och dieselbilar 2035. En översyn av dessa regler var planerad till 2026, men nu ska den genomföras redan under andra halvåret 2025, skriver Handelsblatt. Detta öppnar för att reglerna kan justeras, något som skulle kunna gynna traditionella bilmotorer. Så sent som i början av veckan gick EU ut med att förbudet ligger fast – men nu ska det ändå utredas.
Det finns redan undantag i lagstiftningen som tillåter bilar att säljas efter 2035 om de drivs med syntetiska och klimatneutrala bränslen. Men bilindustrin vill gå längre och behålla även laddhybrider som ett alternativ efter 2035. Kritiken har vuxit mot att elbilar inte sprids i den takt som politikerna hoppats på och att infrastrukturen för laddning fortfarande är undermålig.

EU-kommissionen har också redan börjat lätta på vissa regler. Tidigare i veckan meddelade kommissionsordförande Ursula von der Leyen att bilföretagen får mer tid att uppfylla utsläppskraven för 2025. Istället för att behöva nå målen vid ett fast datum, får de nu en tidsram på tre år för att jämna ut sina utsläpp. Särskilt Volkswagen väntas dra nytta av detta, då bolaget annars riskerade böter på 1,5 miljarder euro. Trots lättnaderna menar bilbranschen att det inte är tillräckligt, och trycket på EU-kommissionen att se över 2035-förbudet växer.
Samtidigt satsar EU på att stimulera elbilsförsäljningen genom nya åtgärder. Ett leasingprogram för elbilar föreslås, där även hushåll med lägre inkomster ska få möjlighet att köpa en elbil. Dessutom planeras lagkrav som tvingar företag med bilflottor att ha fler elbilar, samtidigt som utbyggnaden av laddinfrastruktur ska påskyndas.
Men trots elbilssatsningarna är det översynen av förbränningsmotorförbudet som nu väcker störst intresse. Om industrins påtryckningar får genomslag kan det innebära att Europas bilmarknad inte går mot ett totalförbud för bensin- och dieselmotorer, utan att alternativa lösningar kan få en större roll även efter 2035.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.