Första testerna: Så bra är Citroëns nya billiga elbil

Citroëns nya ë-C3 Aircross är en av Europas billigaste elbilar. Efter de första testerna får den höga betyg.
– Den är lätt att hantera, tydlig och lätt. Du sitter högt, du svänger hårt – och den värmer upp snabbt, skriver Motor. 

Citroën ë-C3 Aircross är den större versionen av Sveriges billigaste elbil, Citroën ë-C3. Nya Aircross erbjuder betydligt mer utrymme och är hela 4,40 meter lång, vilket gör den 38 centimeter längre än sin mindre syskonmodell. Bagaget rymmer 460 liter. I Sverige kostar den från 319 500 kronor.

Nya ë-C3 Aircross har ett LFP-batteri på 44 kWh som ger den en räckvidd på 30 mil. Den har dessutom en elmotor på 113 hästkrafter och toppfarten är 145 km/h. Med snabbladdning går det att fylla batteriet från 20 till 80 procent på 26 minuter. C3 Aircross med förbränningsmotor kommer att ha plats för sju personer, men detta är något som elbilsversionen inte kommer att ha.

Citroën ë-C3 Aircross lanseras i de tre utrustningsnivåerna You, You Plus och Max. Nu har de första testerna gjorts på modellen och vi ska ta en närmare titt på vad motorjournalisterna tycker om elbilen.  

Test och betyg Citroën ë-C3 Nevo EV Review Ireland

Här testar Youtubekanalen “Nevo EV Review Ireland” nya Citroën ë-C3.

Test och betyg Citroën ë-C3 Aircross Motor

Norska biltidningen Motor har varit och provkört nya Citroën ë-C3 Aircross. De berömmar elbilens storlek, som de menar inte har förstört modellens charmiga och praktiska småbilskaraktär. De gillar däremot inte elbilens räckvidd eller effekt.
– Sätena är väldigt bra, Citroëns speciella stötdämparlösning känns bättre ju större och tyngre bilarna är, instrumentpanelen långt fram under rutan ger lite storbilskänsla – och bilen är stabil och relativt tyst på vägen, skriver Motor

Test och betyg Citroën ë-C3 Aircross Autocar 

Autocar har också testat nya Citroën ë-C3 Aircross. De lyfter fram elbilens pris och design som gör att den sticker ut från konkurrenterna. Motortidningen gillar inte att elbilen bara erbjuder sju säten och tycker att interiören känns billig.
– För köpare som letar efter en stadsbil med bra utrustningsnivåer, komfort och ett ganska välsmakande utgångspris är ë-C3 Aircross svår att matcha. Om det behövs mer räckvidd kan du vänta tills det större batteriet landar senare i år, eller titta på andra prisrivaler. Oavsett gillar vi den här bilen, skriver Autocar. 

Test och betyg Citroën ë-C3 Aircross Independent

Independent ger Citroën ë-C3 Aircross nio av tio i betyg. De känner sig skeptiska till elbilens räckvidd, men berömmer priset och utrustningen.
– Ë-C3 Aircross kommer att vara den perfekta familjebilen för många. Låt dig inte avskräckas av räckvidden på 30 mil – många familjer kör inte den typen av körsträcka på en vecka eller en dag. Njut i stället av värdet och utrymmet som erbjuds. Det är en bra bil för inte så mycket pengar, skriver Independent. 

Test och betyg Citroën ë-C3 Aircross What Car? 

Efter att ha provkört Citroën ë-C3 Aircross ger motortidningen What Car? elbilen fyra av fem i betyg. De plussar för modellens låga pris, bagageutrymme och interiör. De gillar däremot inte räckvidden eller att den inte erbjuder sju säten.
– ​​Nya Citroën ë-C3 Aircross är nästan en no brainer. Vi väntar med spänning på ankomsten av den större batteriversionen eftersom den nuvarande modellens utbud inte är särskilt konkurrenskraftigt, skriver What Car?
LÄS MER: