En elbil från Volkswagen briljerar i ett nytt räckviddstest. En ID.7 Pro S lyckades köra 94,1 mil på bana i hastigheten 29 km/h. Omräknat till diesel motsvarar förbrukningen en deciliter per mil.
Nya elbilar blir allt mer energieffektiva. Volkswagen har låtit en professionell förare från Volkswagen Driving Experience köra på bana i Nardò i södra Italien. Temperaturen låg på 5 till 15 grader Celsius. Testet visar framförallt hur effektiva elbilar är i låg hastighet. Genomsnittshastigheten under räckviddstestet var 29 km/h, vilket motsvarar typiska hastigheter i rusningstrafik i storstäder.
Innan testet plomberades laddluckan av Volkswagens ingenjörer. Elbilen briljerade och kom 94,1 mil på en enda laddning. Volkswagen anger dock inte om de likt stadstrafik bromsat och gasat. ID.7 Pro S har ett batteri på 86 kWh. Testbilen genomgick inga tekniska modifieringar inför testet, utan kom från produktionen i Volkswagens elbilsfabrik i Emden, Tyskland. Förbrukningen motsvarar enligt VW en deciliter diesel per mer.
Hemligheten bakom effektiviteten är aerodynamik och nya effektivare elmotorer. ID.7 har en luftmotståndskoefficient på 0,23. Elmotorn i bakaxeln utvecklar 286 hk (210 kW) och ett maximalt vridmoment på 545 Nm.
Volkswagen ser nu att fler köpare väljer ID.7 jämfört med VW Passat som är märkets alternativ med förbränningsmotor.
– Vi ser en positiv trend i orderingången i Europa och säljer för närvarande fler ID.7-bilar än Passat. Det visar att ID.7 är ett meningsfullt helelektriskt tillskott till märkets produktportfölj och som förutom vår framgångsrika Passat lämpar sig för långfärdsförare och som tjänstebil, säger Martin Sander, försäljningsdirektör.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter