Myndighet kan stoppa strejken mot Teslas laddare

Myndigheten kan stoppa fackets blockad av Teslas laddare. Nu utreds om Elektrikerförbundets sympatistrejk mot Tesla är laglig. 
– Vi har sedan en tid tillbaka ett pågående prövningsärende i den här frågan, säger Jerker Sidén på Elmarknadsinspektionen.

Svenska Elektrikerförbundet blockerar installationen av Teslas nya superladdare. Aktionen är en sympatiåtgärd för IF Metall som sedan över ett år tillbaka kräver att Tesla i Sverige ska teckna kollektivavtal. Tesla kan inte längre koppla in sina laddare, vilket ska ha orsakat den omtalade kön i Malung i helgen.
– Sympatiåtgärderna gäller tills vidare eller tills IF Metall fått ett undertecknat kollektivavtal, säger Mikael Pettersson, förhandlingschef på Elektrikerförbundet. 

Men blockaden kan vara ett brott mot lagen. Just nu tittar Elmarknadsinspektionen om elbolagen är skyldiga att installera Teslas laddare. 
– Elektrikerförbundet som sådant begår inte något lagbrott genom att vidta sympatiåtgärder. Detta eftersom vi egentligen inte har något tillsynsansvar gentemot dem, säger Jerker Sidén.

Den enorma laddkön i Malung häromdagen har blivit en världsnyhet.

Trots blockaden kan Tesla räddas av svensk lagstiftning. Det utredes nu av Elmarknadsinspektionen, EI. I början av året ska utredningen om strejken får fortsätta bli klar.
– Däremot omfattas elnätsföretagen i Sverige av bestämmelser som faller under vårt tillsynsansvar. En av dessa bestämmelser är att nätföretagen har en skyldighet att ansluta anläggningar till sina elnät efter förfrågan om inte särskilda skäl föreligger, säger Jerker Sidén.

Men hos elektrikerna finns inga planer på att vika ner sig. 
– IF Metall har begärt sympatiåtgärder för sin strävan att teckna kollektivavtal för sina medlemmar på Teslas bolag i Sverige. Svenska Elektrikerförbundet organiserar installationsbranschen för elektriker och jobbar dagligen med avtalsteckning för kollektivavtal hos arbetsgivare som har anställda elektriker, det är en av hörnstenarna för ett fungerande arbetsmarknadsmodell, som gällt sedan 1906, säger Mikael Pettersson. 

Vår egen lagstiftning kan spela den amerikanska elbilstillverkaren i händerna. Facket kan förlora på lagar som vi stiftat genom demokratiska val. 
– Det finns också bestämmelser om att anslutningen ska ske inom skälig tid. Det finns dock relativt lite vägledning vad denna typ av särskilda skäl skulle kunna vara och vi har inte tidigare avgjort någon liknande fråga vilket innebär att vi i dagsläget inte kan svara på om bestämmelserna följs eller inte, säger Jerker Sidén.

Om Elmarknadsinspektionen beslutar att elbolagen måste koppla in Teslas laddare, kan saker och ting få en dramatisk vändning. 
– Förhoppningen är att Teslas svenska bolag tecknar kollektivavtal med IF Metall snarast, säger Mikael Pettersson. 

Men ingenting är klart ännu. På Elmarknadsinspektionen är man i full gång med att se över ärendet. 
– Vi har sedan en tid tillbaka ett pågående prövningsärende avseende denna fråga. Ärendet har beretts under hösten 2024 och vi räknar med att kunna fatta beslut med vår bedömning i början av detta år, säger Jerker Sidén.
LÄS MER: