En stor säkerhetslucka hos elbilar från Volkswagen, Audi, Skoda och Cupra har avslöjats i Tyskland. Datauppgifter från 800 000 elbilar i hela Europa har legat öppna på nätet i Amazons moln, avslöjar Der Spiegel. I Sverige ska 68 000 elbilar vara drabbade.
I månader har det varit möjligt att komma åt användardata från bilägare till elbilar från VW, Audi, Skoda och Cupra i Amazons molnlagring för data. Bland de drabbade ägarna finns enligt Der Spiegel politiker, företagare, polisen i Hamburg och anställda inom underrättelsetjänsten. I Sverige ska 68 000 elbilar vara drabbade.
Det är Volkswagens mjukvarubolag Cariad som ska ha begått ett stort misstag med mjukvaran som gjort att dataläckan har uppstått. En anonym visselblåsare rapporterade läckan till Chaos Computer Club (CCC) och Der Spiegel som nu går ut och avslöjar läckan.
Bland de data som funnits helt öppet på nätet finns platser där bilarna parkeras, batteriladdningsnivå, inspektionsstatus och information om när motorn var på och av. De flesta uppgifter ska beröra 2024, men för vissa användare sträcker sig läckan tillbaka längre än så. Uppgifterna ska vara extra detaljerade för ungefär hälften av de 800 000 drabbade bilägarna.
Även personuppgifter med e-postadresser, adresser och telefonnummer ska i vissa fall ha läckt ut. De exakta positionerna för omkring 450 000 elbilar ska ha läckt ut. Det ska ha varit möjligt att kunna kartlägga vardagen för olika bilägare för den som velat göra det. Det är i dagsläget osäkert om någon mer än visselblåsaren gjort intrång och kommit över uppgifterna.
Volkswagen uppger idag att bilägarna inte ska behöva oroa sig och att inga åtgärder ska behövas.
– Det finns “inget behov av åtgärder för kunderna eftersom ingen känslig information som lösenord eller betalningsdata påverkas, uppger VW för Der Spiegel.
Enligt Der Spiegel är fordon från Volkswagen, Audi, Skoda och Seat (Cupra) i hela världen och Europa påverkade, vilket gör att läckan även berör svenska bilägare. En av de drabbade är den tyska politikern Nadja Weippert som varit utsatt för hot.
– Jag är chockad. Det kan inte vara så att min data lagras okrypterad i Amazonas moln och sedan inte ens tillräckligt skyddad. Jag förväntar mig att VW ska stoppa detta, samla in mindre data totalt och definitivt anonymisera det, säger hon till Der Spiegel.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter