Svensk forskare: Så sakta ska elbilar köras i kyla

När kylan kommer försämras prestandan i elbilsbatterier. Nu råder en svensk batteriforskare ägare till elbilar att köra betydligt långsammare.
– Håller man 70-90 km/h kommer man väldigt mycket längre än ifall man kör 120-130 km/h, säger Daniel Brandell, batteriforskare vid Uppsala universitet till Carup. 

Vinterkyla påverkar elbilars batterier mycket. Räckvidden minskar och batteriet kan inte leverera energi lika effektivt som i mildare temperaturer. En som har några knep på hur du får batteriet i din elbil att må bättre är batteriforskaren Daniel Brandell från Uppsala universitet.

Enligt honom är det viktigaste att elbilsförare ska hålla rätt hastighet. Om du enbart kör i 70-90 km/h kommer batteriets räckvidd att räcka mycket längre än om du skulle köra i 110 km/h. Det gäller oavsett vägar, enligt forskaren. När du kör snabbt går det åt mer energi, vilket minskar elbilens räckvidd snabbt. Trots lägre hastighet kan du faktiskt komma fram snabbare. På en långresa kan du i vissa fall undvika ett helt laddstopp på en halvtimme.
– Att köra i 90 km/h gör att batteriet håller mycket längre än om du kör 120 km/h, säger Daniel Brandell. 

Elektrolytvätskan blir mer trögflytande och det inre motståndet i batteriet ökar. Det gör att vissa elbilar kan tappa 30 procent av räckvidden i vinterkyla.

En annan sak som tar mycket på batteriets energi är att värma upp det när det har varit avkylt. Därför är det extra viktigt att försöka ladda elbilen varje gång man tar en paus så att det inte hinner bli avkylt igen.
– Försök att hålla bilen inkopplad, säger batteriforskaren. 

Daniel Brandell säger dessutom att om det är riktigt kallt och du känner en oro kring att batteriets räckvidd kommer att räcka, kan det vara värt att ladda din elbil fullt ut. Detta är dock något som man inte vanligtvis ska göra eftersom studier pekar på att batteriet åldras snabbare då.
– I detta fall är det rimligt att hålla batteriet fulladdat, säger han. 

Det sista tipset batteriforskaren delar med sig av handlar om vart du parkerar din elbil. Enligt honom ska du alltid försöka parkera den så att den står i värme.
– Om du har möjligheten, försök att parkera den i rumstemperatur. Det går åt väldigt mycket energi att värma upp batteriet, säger batteriforskaren. 

Tipsen gäller för alla typer av elbilsbatterier, då de alla fungerar på liknande sätt, enligt Daniel Brandell.
– Det gäller alla typer av elbilsbatterier. De är väldigt lika, säger han.
Varför batterierna i elbilarna fungerar sämre på vintern har forskaren också ett svar på.
– Batterierna mår bäst i ungefär 25-30 grader. Det som händer när det är kallt ute är att mycket av batteriets energi går åt att värma upp batteriet och då blir det mindre energi kvar för att driva fram elbilen, säger Daniel Brandell. 
Stora bilden på Daniel Brandell, Foto: Uppsala universitet.
LÄS MER: