Varnar: ”Batteri i laddhybrider skräp på 15 000 mil”

Kända verkstaden EV Clinic varnar för laddhybrider. Företaget hävdar att många batterierna i laddhybrider kommer att ta slut efter 15 000 mil – och ge en chocknota. En BMW X5 skulle kosta 120 000 kronor att laga.
– Laddhybrider är inte hållbara och kommer aldrig att vara hållbara så länge de är designade med små batterier, skriver EV Clinic. 

Laddhybrider togs fram som en lösning som skulle erbjuda det bästa av båda världar. Men kroatiska företaget EV Clinic är mycket kritiskt mot laddhybrider. Kroaterna har tidigare fått stor uppmärksamhet som specialister på elmotorer och batterier och var de som lyckades hitta felet på Hansjörg von Gemmingens Tesla som rullats över 210 000 mil. EV Clinic har nyligen fått in ett flertal laddhybrider av olika märken som alla lider av liknande problem och kostar väldigt mycket pengar att reparera. Företaget väljer därför att arna för laddhybrider. 

Nyligen fick de in en BMW X5 vars batteri var helt slut efter att bara ha gått 15 000 mil. När de felsökte laddhybriden upptäckte de flera fel som alla var kopplade till batteriet. De plockade då bort batteriet och utförde manuella mätningar på varje cell. De upptäckte då att cellerna var skadade och två stycken var helt defekta. 
Batterierna går i genomsnitt sönder runt 100 000-150 000 km och de går inte att reparera, säger EV Clinics vd Vanja till Carup.

Bild på BMW X5:ans batteri. Foto: EV Clinic

Felet är en mardröm för en bilägare då det skulle kosta över 120 000 kronor att byta ut cellerna i batteriet, enligt kroaterna. EV Clinic lagade laddhybriden, men gjorde det för en betydligt lägre kostnad. Företaget skriver samtidigt att det nya batteriet som nu installerats enbart kommer att hålla i cirka 10 000 mil till.
– Varje kilometer som körs på el skadar batteripaketet fyra gånger snabbare än de större batteripaketen som finns i fullt elektriska bilar, skriver EV Clinic. 

EV Clinics webbsida har de flera fall där olika laddhybriders batterier tagit slut efter att ha körts ungefär lika långt som BMW:n. Företaget hävdar själva att de fått in laddhybrider från Mercedes, Porsche, Kia, Toyota och Volkswagen som alla har haft problem med batterier som tagit helt slut. Samtliga med chockhöga kostnader för batteribyte.
– Det är otroligt hur många förfrågningar vi får om laddhybrider. Vi kan inte lösa dem alla och det är inte heller vår prioritet, skriver EV Clinic.

En BMW G30 eDrive Hybrid med batterifel som EV Clinic fixade. Foto: EV Clinic
Batteriet på en Porsche Panamera som behövde bytas. Foto: EV Clinic

Enligt EV Clinic är det tydligt vad som är felet på laddhybridernas batterier. Kroaterna menar att batterierna utsätts för en enorm påfrestning på grund av sin ringa storlek, vilket gör att slitaget påskyndas. Elbilar lider inte av samma problem på grund av att de har betydligt större batterier. Problemet ska vara universellt och gälla alla biltillverkare.
– Bilarna är teoretiskt skräp vid 150 000 km, skriver EV Clinic. 

Kroaterna uttrycker en stor frustration kring problemet och tycker att det är orättvist att många begagnade laddhybrider hamnar i Östeuropa. 
– Och Europa undrar varför man tappar kundernas förtroende för sina bilar och sin globala dominans inom fordonsindustrin…, skriver EV Clinic.
LÄS MER: