En billig kinesisk elbil fick lika hög milkostnad som en stor lyxig Mercedes kombi. Utgången i det stora svenska långtestet förvånar många. Här är orsaken till det chockerande resultatet.
Att åka billigt kan bli dyrt i slutändan. Tidningen Vi Bilägare genomför varje år ett av världens mest ingående biltest när de långtestar bilar i Sverige. I år har de köpt in fem olika bilmodeller som totalt har körts 17 000 mil på svenska vägar. Knappast någon tidning i världen genomför ett mer utslagsgivande test.
Årets test ger ett otroligt förvånande resultat. Det visar sig att en billig kinesisk elbil inte blev billigare att köra och äga en stor bensindriven tysk lyxbil. Den billiga kinesiska elbilen MG4 kostade 370 000 kronor att köpa in. Den stora lyxiga bensinkombin Mercedes E200 Avantgarde gick istället loss på 600 000 kronor.
Mercedesen får stort beröm av tidningen för många positiva egenskaper, som du kan läsa om i deras test. Den lilla kinesiska elbilen får istället stenhård kritik. Chockerande nog visar det sig att den som plågat sig i den lilla elbilen inte tjänat någonting på kuppen. De två diametralt skilda bilarna hade nästan exakt samma milkostnad. Stora och lyxiga Mercedes kostade 56,70 kronor per mil inklusive bensin. Den lilla kinesiska elbilen MG4 vara bara 20 öre billigare: 56,50 kronor.
I slutändan kan det därmed bli dyrt att åka billigt. Orsaken ör det svaga andrahandsvärdet på den kinesiska bilen. Trots sitt låga pris har den enligt Vi Bilägare tappat över 160 000 kronor i värde under året, motsvarande 44 procent av inköpspriset.
Mercedes värde har stått sig bättre. Tappet är 19 procent och drygt 120 000 kronor. Det gör att lyxåkarna i Mercedes inte behövt betala mer än i spartanska MG.
– Mercedes må vara dyr att köpa, men sällan har en bil gett så mycket tillbaka per investerad krona, uppger en av Vi Bilägares testförare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.