Så gör BMW om sina omtyckta hojar

BMW:s äventyrshojar får nya kläder 2025. Tillverkaren avslöjade sina planer för den omtyckta F 900-serien. För fantasterna är det några riktiga överraskningar. 

Den tyska motorcykeltillverkaren visade upp sin F900-modell för första gången i Milano 2019. Det är en motorcykel som är avskalad och inspirerad av enduro. Den är mycket uppskattad både som äventyrshoj och som långkörare. 

Nu har man uppdaterat sina två versioner, både F 900R Roadster och F900 XR Crossover har fått en hel del nya finesser. Visserligen behåller BMW samma motor, den tvåcylindriga 895 kubikaren med 105 hästkrafter, eftersom den har varit mycket omtyckt av ägarna. 

Men man justerade körläget och placerade handtagen längre fram och fotpinnarna längre bak. På det sättet får man en mer ergonomisk och sportig körställning. Därutöver har det kommit en ny belysning som ska ge föraren bättre sikt åt sidorna.

Men en av de största nyheterna på de här båda hojarna är BMW:s Engine Drag Torque Control, det minskar motorbromsen när man växlar ner vid högre varvtal och gör körningen mer effektiv. På båda modellerna finns det två körlägen, “Road” och “Rain”. Om man väljer tillägg och köper premiumversionen kan man även får Dyamic Traction Control. 

Men i basversion på båda har man också uppvärmda handtag och en USB-port för att göra resan mer interaktiv.  BMW lovar sina kunder att de här nya och uppdaterade modellerna kommer att finnas tillgängliga i handeln i början av nästa år. För den sparsamma kanske det ger ett bra tillfälle att fynda på en av de äldre. 
LÄS MER: