Bilhandlarna bryter mot lagen när de inte berättar vilka bilar som 2G-/3G-uppkoppling som snart slutar fungera. Nu skyller aktörer bilbranschen på varandra i frågan. Tillverkarna har hemlighållit vilka bilmodeller som är drabbade.
– Tyvärr har intresset från tillverkarnas sida varit svalt, vad gäller att gå ut om med denna information, säger David Norrbohm, jurist och vice vd för MRF.
Carup har avslöjat att bilmärken och bilhandlare som säljer bilar utan att berätta att de har en 3G-uppkoppling som snart slutar fungera bryter mot lagen. Att sälja bilarna utan att berätta för kunderna strider mot marknadsföringslagen. Konsumentverket har inlett en granskning av hur bilbranschen informerar bilköparna.
Trots att frågan har varit känd länge har inte bilhandeln och biltillverkarna agerat. Någon officiell och kvalitetssäkrad lista på vilka bilmodeller som är drabbade finns inte. Branschorganisationen MRF erkänner att bilhandeln ska informera kunderna. Men idag görs det inte, vilket är ett brott mot marknadsföringslagen.
– Vi delar Konsumentverkets uppfattning om att vi skall informera om fel som vi enligt lagstiftningens är skyldiga att informera om under förutsättning att vi kände till felen eller borde känna till dem, säger David Norrbohm.
MRF slår ifrån sig och skyller på Mobility Sweden som är bilmärkenas och importörernascintresseorganisation i Sverige. Ingenting händer när MRF bett att få information. Vi på Carup har upplevt samma ointresse från både Mobility Sweden och bilmärkena.
– Vi har lyft frågan till Mobility Sweden, där vi efterfrågat information från tillverkarna både vad gäller nya och begagnade bilars 2G-och 3-G funktionalitet. Tyvärr har intresset från tillverkarnas sida varit svalt, vad gäller att gå ut om med denna information.
Nu kallar MRF till ett krismöte för att försöka lösa frågan.
– Vi har med anledning härav informerat KOV om detta och påkallat att ett branschgemensamt möte hålls i denna fråga för att informationen skall bli tillgänglig. Ett sådant möte äger rum om drygt en vecka.
Från Mobility Swedens sida menar man att de inte har något ansvar i frågan. De har dragit det vidare till varje biltillverkare, som de nu menar har allt ansvar på att ta fram information till bilköparna.
– Det stämmer inte att intresset varit svalt. Däremot kommer det inte tas fram någon gemensam lista vilka bilmodeller som påverkas. Det ligger nu på varje bilmärke att presentera en lista på modeller som berörs av 3G-nedsläckningen och lägga på sin hemsida. Vi har haft ett möte i tekniska kommittén där representanter för 38 medlemmar och 63 bilmärken sitter och varje märke ska ta fram listor, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
När kan listorna finnas tillgängliga för bilköpare?
– Det vet jag inte vi, säger Mattias Bergman.
Tycker du att Inte att bilköparna bör få veta nu att bilen de ska köpa har en 3G-uppkoppling som slutar fungera?
– Konsumenten har rätt att få informationen.
En skrivelse som Mobility Sweden gjort till Transportstyrelsen och som sedan gått vidare till Trafikanalys visar att vissa biltillverkarna struntat i att svara på enkätfrågor även till dem. Av någon anledning försöker biltillverkarna hemlighålla omfattningen av 3G-kaoset.
Vi på Carup har försökt sammanställa en lista från olika bilmärken hur olika bilmodeller påverkas. Det har varit väldigt svårt att få besked från många tillverkare, här hittar du listan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter