Vinstkollaps för VW idag – krisen förvärras

Volkswagen vinst kollapsade under tredje kvartalet. Vinsten föll med 64  procent. Vinsten på 33 miljarder kronor kan tyckas imponerande – men vinsten på varje såld bil är nu lövtunn. 

Krisen hos Volkswgen syns nu allt mer på jättekoncernens resultat. Under senaste kvartalet föll vinsten med 64 procent till 33 miljarder kronor. Marginalen faller kraftigt till endast 3,6 procent.

En orsak till det stora tappet är omstrukturering hos Volkswagen och Audi. VW-gruppen har tvingats vinstvarna två gånger, men detta var ändå sämre än vad många analytiker väntat sig. Helårsvinsten väntas landa på 18 miljarder euro, men då måste Volkswagen vända uppåt sista kvartalet. En ljuspunkt i rapporten var att orderingången i Europa ökade med nio procent.

Volkswagens siffror är det stora sorgebarnet hos koncernen just nu. Märkes-vd:n Thomas Schäfer har enorma utmaningar framför sig. Idag inleds förhandlingar om lönesänkningarna – facket kräver tvärtom sju procents höjning.

Den stora orsaken till vinstkollapsen är att Volkswagen-koncernens försäljning faller brant på den tidigare så lönsamma kinesiska marknaden. Det medför nu att Volkswagen måste slakta kostnader och tre bilfabriker i Tyskland kommer enligt facket att läggas ner. Det är den mest dramatiska besparingen i Volkswagens 87-åriga historia. 

De beska nyheterna fick den pressade Volkswagenaktien att falla med över tre procent i morgonhandeln i Frankfurt. När börsen öppnade vände dock aktien upp och steg två procent. Timmar senare kommer ledningen idag att inleda ödesmättade löneförhandlingar med fackföreningarna. Parterna står extremt långt ifrån varandra. Facket kräver sju procents höjning, medan ledningen kräver en sänkning på minst 10 procent. 

– Våra niomånadersresultat speglar en utmanande marknadsmiljö och understryker vikten av att leverera på de prestationsprogram som vi har lanserat i hela koncernen. Volkswagen Brand redovisade en rörelsemarginal på endast två procent efter nio månader. Detta understryker det akuta behovet av betydande kostnadsminskningar och effektivitetsvinster. Vår produktmomentum ger oss förtroende. En avsevärt förbättrad orderingång i Västeuropa under tredje kvartalet jämfört med föregående år är ett bevis på vårt stärkta produktsortiment, från bilar med förbränningsmotorer till hybrider och helelektriska fordon och ger medvind för det sista kvartalet, säger finansdirektör Arno Antlitz i en kommentar.
LÄS MER: