Nya dieselbilar är på väg att försvinna helt 

Nya dieselbilar är på väg att försvinna helt från bilmarknaden. Redan nu har mer än hälften av de populäraste bilmärkena tagit bort dieselalternativet. I september rasade försäljningen med 42 procent.

Volvo Cars var en av de första biltillverkarna som tog beslutet att sluta producera dieselbilar helt redan 2024. Sedan dess har flera andra bilmärken valt att gå samma väg och i dag har dieselalternativet minskat markant på nybilsmarknaden. I dag säljs det 65 dieselmodeller från de 30 populäraste bilmärkena i Storbritannien uppger Dailymail. Situationen är likartad i Sverige. Det är en stor skillnad från 2015 då det fanns 202 olika dieselmodeller till salu. 

Det minskade utbudet på dieselmodeller bidrar ytterligare till att försäljningssiffrorna gått ner. I september minskade försäljningen av dieselbilar med 42 procent i Sverige. Hittills i år är minskningen 20 procent. Från att ha varit dominerande för några år sedan utgör dieslar nu bara 7,5 procent av bilmarknaden i Sverige.

Detta var Volvos allra sista dieselbil, en XC90.
Volvos sista och första dieselbil.

Anledningar bakom minskningen har främst med nya miljöregler att göra, men även den ökade efterfrågan på laddhybrider och elbilar. De allra flesta biltillverkarna har även fått strikta krav att de till 2035 helt ska sluta tillverka förbränningsbilar, vilket har tvingat många att lägga ner sina dieselmodeller. 

2015 var det enbart Lexus och Smart som inte erbjöd några dieselmodeller i sitt sortiment. I dag är det betydligt fler märken som slutat helt med dieselbilar. Senast var det Volvo som i april tillverkade sin allra sista dieselbil. Men ännu finns det vissa märken som satsar hårt på diesel, bland annat Audi, Mercedes och Volkswagen.

Dieselbilar har haft en stor plats i många bilägares hjärtan de senaste åren, då diesel har fungerat som ett bra alternativ till bensin. Detta märks extra tydligt då även om biltillverkarna drar ner på dieselbilar fortsätter fortfarande kunder att söka sig till diesel.
– Trots att urvalet av nya dieselbilar har minskat under de senaste åren är det fortfarande det föredragna bränslevalet för vissa förare, säger Chris Knapman.
LÄS MER: