Första testerna av Ducatis monster: ”200 hk under sig”

Ducatis monsterhoj har provkörts. Panigale V4 är som att ha en missil mellan benen.
– Det här är inte en motorcykel för svaga hjärtan, när man har 200 hästkrafter under sig, skriver Troy Siahaan.

Han var en av de 20 journalister som Ducati flögs in på en klassisk bjudresa till Vallelungabanan utanför Rom. Den samlade presskåren märkte genast på Ducatis representanter att de skulle presentera något utöver det vanliga. Panigale V4 är den fjärde generationen av den här hojen, som först presenterades 2018.

Aldrig förr har en banracer och produktionscykel kommit så nära varandra. För att kunna köra den måste man vara mycket erfaren, och det är ändå farligt. PanIgale V4 accelererar snabbt och kommer upp i svårhanterliga hastigheter. 

För att göra det lättare för föraren har man därför gjort en del modifikationer jämfört med de tidigare versionerna. Bland annat har de designat tanken så att föraren ska få ett bättre grepp med benen och kunna bromsa tvärt även i högre hastigheter. 

Den här motorcykeln är den snabbaste som någonsin byggts för vanliga vägar. En “Widow maker”, av makalösa proportioner. Något som bara de värsta våghalsarna kan tänka sig att köra. 

Precis som tidigare modeller använder sig Ducati av Öhlins fjädringssystem. Den svenska expertfirman har skaffat sig ett världsrykte på att tillverka de bästa fjädringarna i hela branschen.  Panigale har redan testats av Ducatis egna racerförare. Under de körningarna rusade den här nya V4 en hel sekund snabbare än sin tidigare version på GP-banan. 

Den första officiella provkörningen blev lite av en succé för Ducatis ingenjörer. Pressen gav dem tummen upp. Men eftersom man måste hitta något litet fel och legitimera att man rest grattis till den italienska huvudstaden, påpekade några att menyskärmen var lite för komplicerad och att halva instruktionsboken handlade om densamma.

Hur som helst, den här nya motorcykeln lyfter upp Ducati som herre på täppan. Motorcykeltillverkaren från Bologna i Italien grundades 1926. De köptes upp 2012 av ett bolag inom Lamborghinikoncernen. Lamborghini har också sitt huvudkontor bara några stenkast därifrån i Sant Agata Bolognese.
LÄS MERA: