Polestar bryter mot sina löften till långivarna. De har lovat att omsätta 55 miljarder kronor i år, men klarade bara 9,3 miljarder första halvåret. Nu riskerar ett jättelån på 950 miljoner dollar att bli uppsagt. Polestar varnar i sin årsredovisning att detta kan försätta bolaget i kris.
– Varje försummelse enligt detta facilitetsavtal kan ha en väsentlig negativ inverkan på vår finansiella ställning, våra verksamhetsresultat, förmåga att uppfylla våra åtaganden och värdet på Polestars värdepapper, skriver Polestar.
Elbilstillverkaren Polestar kom igår med sin kvartalsrapport för andra kvartalet. Den visade på en förlust på 5,3 miljarder kronor första halvåret i år efter finansiella poster. Försäljningen för första halvåret landade på 9,3 miljarder kronor, en minskning med 26 procent jämfört med förra året.
Vad få analytiker och investerare verkar känna till är att Polestar nu riskerar att ett jättelån sägs upp av bankerna. I februari i år lyckades Polestar låna 950 miljoner dollar, nästan 10 miljarder kronor, för att rädda bolaget från undergång. För att få lånet tvingades de lova en exceptionell tillväxt av omsättningen, något de nu inte klarar leva upp till.
Redan i år har Polestar lovat de 12 långivarna att de ska sälja bilar för 55 miljarder kronor. Eftersom Polestar bara sålde för 9,3 miljarder kronor första halvåret innebär det att omsättningen nästan måste femdubblas andra halvåret. Något som verkar fullständigt omöjligt att klara av. Därmed löper lånet stor risk för att säga upp, något Polestar själva varnar för i sin nya årsredovisning. Geely har gått i borgen för lånet och riskerar nu att själva få återbetala 950 miljoner dollar.
Polestar kommentarar själva risken för uppsägning av lånen i sin försenade årsredovisning som kom nyligen. Där varnar Polestar för att brott mot lånevillkoren kan få väsentlig negativ inverkan på deras finansiella ställning, verksamhetsresultat, förmåga att uppfylla åtaganden och värdet på Polestars aktier.
– Vår gröna handelsfacilitet i flera valutor med BNP Paribas, Natixis, Standard Chartered Bank, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, Hongkong and Shanghai Banking Corporation, Shanghai Pudong Development Bank Co., Credit Agricole Corporate and Investment Bank, CitiBank, China Bohai Bank, China Zheshang Bank , Mizuho Bank och MUFG Bank, som ingicks den 22 februari 2024, innehåller vissa villkor, inklusive underhålls- och prestationsvillkor, som begränsar eller begränsar Polestars möjlighet att vidta vissa åtgärder och kräver att Polestar uppfyller vissa minimiintäktströsklar, skriver Polestar.
– Dessa villkor kan begränsa vår operativa flexibilitet och våra investeringsaktiviteter. Dessutom, om vi bryter mot något av villkoren i detta anläggningsavtal, och ett sådant brott inte avstår från eller åtgärdas inom den tillämpliga åtgärdsperioden, kan Polestars skyldigheter påskyndas. Även om Polestar fick en dispens under sina syndikerade lånefaciliteter på 950 miljoner dollar för att inte lämna in denna årsrapport i tid på Form 20-F, kan det inte finnas någon garanti för att ytterligare dispenser skulle beviljas av långivare i händelse av framtida villkorsbrott. Varje försummelse enligt detta facilitetsavtal kan ha en väsentlig negativ inverkan på vår finansiella ställning, våra verksamhetsresultat, förmåga att uppfylla våra åtaganden och värdet på Polestars värdepapper, skriver bolaget i sin försenade årsredovisning.
Polestar varnar också i årsredovisningen för att för att bolaget kan tvingas avbryta sin produktion och försäljning om de inte lyckas lösa sin finansiering.
– Polestar har ådragit sig nettoförluster varje år sedan starten. Om Polestar inte kan skaffa ytterligare medel genom aktie- och skuldfinansiering, eller andra medel när det behövs, kan det bli nödvändigt att försena, begränsa, minska eller i värsta fall avbryta produktionen och försäljningen av sina fordon samt forskning och utvecklings- och kommersialiseringsinsatser och kanske inte kan finansiera fortsatt verksamhet, vilket alla kan ha en negativ inverkan på Polestars verksamhet, verksamhetsresultat och finansiella ställning. Polestar har tidigare och förväntar sig att fortsätta att ackumulera ett kassaflödesunderskott fram till åtminstone 2025, skriver Polestar i årsredovisningen.
Carup har sökt Polestar för ytterligare kommentarer.
Polestars lånevillkor
1863 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2023
5360 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2024
7145 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2025
8670 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2026
Polestar har tagit två lån med dessa villkor:
Lån 1: EUR 340 miljoner, ränta EURIBOR + 2.85%
Lån 2: USD 583 miljoner ränta SOFR + 3.35%
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter