Nya bilar blir bara större och tyngre för varje ny generation. Många modeller har blivit så stora att de har problem att få plats vid parkeringsplatser. Snittvikterna har ökat med 100-tals kilo.
Nya bilar blir enbart större och tyngre för varje ny generation som lanseras. Utvecklingen beror på nya komfortkrav och säkerhetskrav, men framförallt på grund av elektriska drivlinor hos elbilar och laddhybrider som tillför bilarna flera hundra kilo i vikt.
I dag väger många bilar två ton eller mer. Vissa elbilar går upp mot tre ton. Till exempel väger den nya Volvo EX90 2818 kg. En Volvo XC70 vägde på sin tid 1816 kg.
– Det nuvarande sortimentet av elbilar i Tyskland har drygt 20 procent mer vikt, säger Eric Haase, VD för Jato Dynamics i Tyskland, till Mercedes-Fans.
Bilmärkena med högst genomsnittsvikt i Tyskland
Volvo | 2139 kg |
Tesla | 2015 kg |
Mercedes | 2011 kg |
Porsche | 1988 kg |
BMW | 1893 kg |
Ford | 1804 kg |
Audi | 1772 kg |
Volkswagen | 1590 kg |
Skoda | 1550 kg |
Seat | 1525 kg |
Opel | 1444 kg |
Dacia | 1268 kg |
2013 var snittvikten på bilar 1475 kg, 2023 låg den till 1696 kg. I Tyskland har ZDF sammanställt vilka bilmärken som är tyngst och listan toppas av Volvo som har en genomsnittsvikt på sina nya bilar på 2139 kg. Det skiljer sig nästan 900 kg mellan biltillverkaren vi hittar på tolfteplats som enligt statistiken är Dacia.
Förutom elbilarnas tunga batterier har viktökningen sin grund i att bilar blir allt bredare. Enligt forskning från Transport & Environment växer nya bilars bredd i genomsnitt med 1 centimeter vartannat år. Samtidigt är ungefär hälften av alla nya bilar som säljs redan för breda för den minsta parkeringsplatsen på gatan i många länder. Det gör att många får parkeringsskador och dörruppslag. Dessutom inkräktar bilarna på gatorna.
2018 låg den genomsnittliga bredden på 177,8 cm och 2023 hade den utökats till 180,3 cm, exklusive backspeglar. Experter menar att EU borde se över sina regler angående en maximal bredd för nya bilar som i dag ligger på 255 cm.
– Bilar har blivit bredare i årtionden och den trenden kommer att fortsätta tills vi sätter en striktare gräns. För närvarande tillåter lagen att nya bilar är lika breda som lastbilar, säger James Nix, Vehicles Policy Manager på T&E.
När bilar som är över 180 cm breda parkerar vid trånga gator kan det faktiskt bidra till stora problem. Vägarna blir betydligt smalare för andra trafikanter samtidigt som parkerade bilar gör intrång på gågator. Lösningen på detta växande problem är svårt att veta. Men med ny teknik samt striktare regler kring bilars bredd kan kanske en del av problemet lösas.
– I framtiden kommer vi att behöva mindre och lättare batterier som ändå ger större räckvidd. Då skulle fordonen kanske äntligen kunna erbjudas till lägre priser, säger Eric Haase på Jato Dynamics.
Fotnot: Stora bilden längst upp är ett montage.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.