EU:s nya strafftullar på kinesiska elbilar kommer att kosta Volvo Cars sex miljarder kronor extra. Volvos ökning på 157 procent i juli för elbilar kan utraderas av strafftullar.
– Jag utesluter inte prisjusteringar på EX30, säger Volvo Cars ekonomi- och finanschef Johan Ekdahl, till Göteborgs-Posten.
När EU motiverar kraftigt höjda tullar mot kinaimporterade elbilar beskriver man det som en existentiell fråga för en europeisk bilindustri som står för miljontals arbetstillfällen inom unionen. Flera av de klassiska bilmärkena i Europa riskerar minskad försäljning eller till och med total utslagning om de kinesiska märkena får fortsätta som nu, menar EU. Men det är inte bara kinesiska bilmärken som påverkas, flera europeiska bilmärken, som bland annat Geely-ägda Volvo, kan få stora konsekvenser.
Så sent som i juli noterade Volvo en försäljningsuppgång på 157 procent globalt drivet av nya elbilen Volvo EX30. Den lilla elbilen EX30 har på senaste tiden blivit en storsäljare och en av anledningarna till succén är dess prisvärdhet, något som kan komma att ändras. EX30 tillverkas nämligen i Kina och påverkas därför av den tillfälligt höjda tullen. Det rör sig om nästan 20 procentenheter som läggs på den befintliga 10 procentiga tullen.
De provisoriska tullarna gäller från juli och fyra månader framåt. I november kommer alltså EU-länderna att besluta om de slutgiltiga tullarna som kan komma att gälla flera år framåt i tiden. Här kan beslutet fattas om att tullarna även ska gälla retroaktivt från mars i år. Volvo Cars har tidigare berättat att man försöker komma igång med tillverkning av EX30 i Gent i Belgien redan under andra kvartalet nästa år, vilket skulle kunna bli avgörande för försäljningen av EX30, om man beslutar om att införa långvariga tullar.
Göteborgs-Posten har intervjuat Volvo Cars ekonomi- och finanschef, Johan Ekdahl som säger följande kring företagets tillvägagångssätt kring tullarna:
– Jag utesluter inte prisjusteringar på EX30 under den tillfälliga period fram till att bilarna tillverkas i Europa. Han tillägger:
– Om tullarna skulle hamna där de preliminära nivåerna visade, 20 procent, kan vi inte prisa in det, det kommer att ha effekt på oss, säger Ekdahl till Göteborgs-Posten.
Volvo Cars går starkt fram med stabil vinst och hög lönsamhet, samtidigt har nästan hälften av bolagets värde försvunnit på börsen det senaste året. Dessutom är 4.25% av Volvos aktiekapital blankat. Detta gör aktien till den mest blankade på Stockholmsbörsen i förhållande till att Free Float ligger på 22%. Framtidens vinster som nu kan vara hotade kommer därför bli viktiga för företaget.
– Om man räknar på Volvo och om det gäller retroaktivt kan det handla om uppemot sex miljarder kronor i extra kostnader. Det är nästan 20 procent av helårsvinsten som försvinner, säger Hampus Engellau fordonsanalytiker hos Handelsbanken, till Göteborgs-Posten. Engellau fortsätter:
– Och nästa år kan det handla om ytterligare en miljard. Det kan alltså komma att handla om prishöjningar på Volvo EX30 för att delvis kompensera för tullarna, men ökade kostnader kommer bli ett faktum.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]