Försäljningen rasar för lyxiga elbilen Audi Q8 e-tron. Nu vill Audi stänga ner tillverkningen av modellen i Bryssel. Förhandlingar har nu startat med facket om att omstrukturera fabriken – i värsta fall hotar nedläggning.
– Detta kan också innefatta ett upphörande av verksamheten om inget alternativ hittas, uppger Audi.
Fallande efterfrågan inom lyxklassen och konkurrens från nya egna elbilen Audi Q6 e-tron gör att Audi vill lägga ner tillverkningen av elbilen Q8 Q8 e-tron och Q8 Sportback e-tron i förtid. Q8 fick nytt namn och ny design så sent som förra året, men Audi vill stoppa produktionen i Bryssel i förtid efter att försäljningen rasat.
– Med upptrappningen av de nya modellerna på Premium Platform Electric, ser företaget nu en minskning i efterfrågan på Q8 e-tron . Detta har resulterat i en kraftig minskning av orderingången, skriver Audi.
Förhandlingar har nu inletts med fackföreningarna på fabriken i Bryssel. Audi jobbar för att hitta en lösning, men det finns risk att fabriken kan komma att läggas ner helt. Fabriken är svår att bygga om och har höga kostnader. I slutet av förra året tillverkade fabriken Audis 200 000:e elbil.
– Detta åtföljs av långvariga strukturella utmaningar på anläggningen i Bryssel: Anläggningens layout är svår att ändra på grund av produktionsanläggningens speciella läge nära stadens centrum. Det finns också höga logistikkostnader. Sammantaget leder detta till höga produktionskostnader i Bryssel jämfört med andra anläggningar, uppger Audi.
Audi Q8 e-tron, eller e-tron som den hetta från början, var Audis första elbil när den lanserades 2018, leveranserna började 2019. Modellen var en av få konkurrenter till Tesla när den släpptes, idag har alla biltillverkare lanserat elektriska SUV:ar. Modellen har sålt relativt bra i Sverige ända in i det sista och i år har 498 bilar registrerats. Audi uppger att beslutet är svårt, och inte slutgiltigt fattat.
– Tillkännagivandet av avsikten betyder inte att ett beslut har fattats. Ändå har denna nyhet känts väldigt djupt av de anställda i Bryssel och av mig också. En transparent och konstruktiv dialog är viktig i den process som kommer att följa. Vi kommer att ta hänsyn till alla perspektiv, säger Volker Germann, vd för Audi Brussels.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter