Nya tester avslöjar brister i säkerhetssystemen på moderna bilar. När föraren ingriper eller förhållandena är onormala fallerar systemen och bilen slår bakut. Då blir det krock istället för högre säkerhet.
Tanken är att assistansystemen ska göra körningen säkrare. Men när den tyska bilistorganisationen ADAC testade systemen i svåra situationer slog de bakut och visade sig inte göra det som förväntades. I den första delen prövade man nödbromsassistenten på en Volkswagen Golf 8 som är utvecklad för att upptäcka hinder och undvika krockar.
Först prövade man systemet utan att föraren ingrep. Då fungerade allt utmärkt. Men när föraren däremot aktivt försökte styra undan och bromsa, tiltade bilen och kolliderade med hindret. På samma bil testades parkeringssystemet, där en kub placerades på vägen som bilen backade mot. Först gick det alldeles utmärkt och bilen stannade automatiskt. Men när testarna vände kuben fyrtiofem grader märkte bilen inte av den och det slutade i en krock.
Även filhållningssystemet på en Renault Mégane E-Tech testades och precis som med Golfen gick det först alldeles utmärkt vid den enklare testen. Bilen som är utrustad med kameror och sensorer för att hålla koll på vägmarkeringarna höll sig i sin fil. Men andra gången testade man den i ett vägarbetsområde och då det fanns flera olika markeringar på vägen fick systemet stora bekymmer och var på väg att köra av vägen, om inte föraren agerat.
ADAC vänder sig nu till alla biltillverkare och kräver att man utvecklar system som klarar av oförutsedda händelser och som är anpassade för att samarbeta med föraren. Undersökningen ska dock ses mot ljuset att man bara prövat momenten med två olika bilmodeller. Men många bilmodeller delar teknik från samma underleverantörer.
– Att stänga av individuella assistanssystem i början av resan är förståeligt om ett system fungerar dåligt och föraren har en känsla av att hans arbete blir bråkat. Tyvärr är detta en bortkastad säkerhetspotential. När du köper, ta upp ämnet och få funktionerna för det potentiella nya köpet förklarat för dig. Kom ihåg: förarassistanssystem kan alltid åsidosättas, du har alltid kontrollen, uppmanar ADAC alla förare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter