Elbilen på verkstad i 11 månader – höll 48 timmar

Hur mycket får en bil krångla egentligen? Robert Uddenstigs Renault Megane E-tech elbil har bärgats tre gånger och stått på verkstad 11 månader på mindre än ett år. Ändå vägrar Hedin Bil och Renault att återköpa bilen. 
– Flera gånger när jag fått tillbaka bilen har den bara fungerat i 48 timmar, berättar Robert om elbilen. 

Det finns måndagsexemplar och så finns det Robert Uddenstigs Renault Megane E-tech. Han köpte bilen i november 2022 och allt fungerade bra i nio månader. Därefter har han sammanlagt bara kunnat använda sin nya fina elbil som kostade 622 000 kronor i några dagar. 
– Bilen fungerade bra till fram till augusti 2023, då blev den bärgad till återförsäljarens verkstad. Sedan har jag fått tillbaka den två gånger och då har jag kunnat använda den 48-72 timmar innan den gått sönder och blivit bärgad igen, säger Robert Uddenstig till Carup.

När bilen kom tillbaka efter bärgning nummer två gick den sönder igen efter bara några dagar. Totalt har den stått nästan 11 månader på verkstad sedan augusti förra året. Det har bland annat varit fel på HVAC-systemet och elmotorn har skurit. Mycket av den långa väntetiden har berott på att det tagit nio månader för Hedin Bil att få hem reservdelar. Vid ett tillfälle stod bilen lämnad utomhus i nio månader och började rosta. 

– Den hade stått ute så lång tid att bromsarna rostat sönder, så de behövde byta ut bromsskivorna på bilen. När jag fick tillbaka den fungerande den bara i 2-3 dagar, sedan kom det upp felkoder som gjorde att den måste bärgas. 

11 månader av senaste 12 på verkstad

  • 5/8-2023 – 18 mars 2024 på verkstad första gången
  • Får tillbaka bilen och jag har bilen inte ens en dag.
  • 19-22/3 2024 bilen på verkstad andra gången
  • Jag har bilen i 4 dagar innan den går sänder igen.
  • 26/3 – 27/6 bilen på verkstad tredje gången
  • 29 juni bilen läcker blå vätska. Jag hinner ha bilen i tre dygn.
  • 3 juli bilen ska in på verkstad för fjärde gången.

Robert Uddenstig har av förklarliga skäl begärt att Renault och Hedin Bil ska häva köpet. Något de hittills har vägrat att göra trots att Robert anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.  I torsdags fick han äntligen tillbaka bilen efter att den stått nio månader på verkstad. Men den höll bara över helgen, sedan började det läcka ut blå vätska från bilen. 
– Återförsäljaren Hedin Bil vägrar att acceptera min reklamation och begäran av hävning. Hur kan de få uppträda så här? säger Robert Uddenstig. 

Carup har ställt följande frågor till Renault

Är det rimligt att en bilägare ska acceptera att bilen står på verkstad i 11 månader och vad beror de långa reparationstiderna på?

– Var går gränsen för när man får häva ett bilköp? Behöver en bilägare acceptera att den inte fungerar 11 månader av 12 när det dels finns garanti dels konsumentköplagen är tillämplig?

Renault Sverige svarar

– Renault beklagar verkligen upplevelsen som kunden har med sin bil och förstår vilken olägenhet han hamnat i. Vi har ett nära samarbete med våra återförsäljare och säkerställer att alla får den upplevelse vi tillsammans strävar efter. I detta fall har det fallerat och vi kommer göra allt, för att tillsammans med vår återförsäljare, erbjuda en lösning som passar kunden bäst, säger PR-chef Karin Lyrborn till Carup.
(Reds anm: Ännu har dock Robert inte hört något mer från handlaren eller Renault om vad de konkret ska göra).

Roberts dagbok från skräckåret med bilen

5 Augusti 2023
Det första som hände var att jag fick en varning ”Batteriladdning omöjlig”.

9 Aug 2023 – 18 Aug 2023
Jag kontaktade Renault Kundservice via min App. De hänvisade mig till Brandt Bil i Alingsås. Efter att ha pratat med Brandt Bil så säger de kör hit den så kollar vi på detta. Det gjorde jag. Brandt bil meddelar att jag kan få en hyrbil under tiden de kollar på min bil. Efter en dag eller två meddelar Brand mig att de måste ha ett referensnummer så de kan fakturerar hyrbilen till Renault, jag bil då bollad fram och tillbaka och får till slut betala delar av detta själv och då vara utan en ersättningsbil.

Brandt bil meddelar att Renault tagit tillbaka deras Auktorisering kring att få arbeta med Elsystemet på bilen och det som det initialt hittat är ett Isolationsfel, det väljer då att bärga bilen till Bilia i Borås som svarar till mig samma sak efter att jag kontaktat dom. Detta betyder alltså att Verkstäderna har kontaktat Renault som då väljer att skicka bilen med bärgare till en verkstad som inte får göra nått med det uppkomna felet, anmärkningsvärt. Bilia i Borås frågar mig till slut vart jag vill att de ska bärga bilen och jag ger dom rådet att bärga den till Hedin bil Tagene(Göteborg) där jag köpte bilen.

Renault kundservice meddelar mig att om Brandt inte vill följa de rutiner som finns gällande ersättningsbil så ska jag kontakta ARN, dvs Renault vill inte ta tag i problemet med sin ÅF som bryter mot deras uppsatta rutiner.
Hyrbilskostnad för mig 3294kr

Jag får komma till Tagene och får en Verkstadsbil – Nissan Qashqai – betydligt billigare och sämre utrustad bil än den jag köpt för 622000kr.

31 oktober 2023
Jag skickade ett mail till Säljaren på Hedin om att jag vill häva köpet, reklamera produkten. Han säger att det får jag inte utan de måste få möjlighet att reparera den, därefter svarar han inte på mail, telefon eller sms.

12 februari 2024
Jag genomför en anmälan hos ARN.

5 februari  2024
Efter kontakt med hallå konsument skickar jag ett mail till Säljaren(samt info mail hos hedin bil och specifikt tagene verkstads mail – fortfarande inget svar gällande detta) som jag köpt bilen av och meddelar att de haft erforderlig tid på att laga min bil och att jag kommer kräva hävning av köpet om inget svar ges inom 3v och att jag vill även ha ersättning för de extra kostnader som bland annat ränta på lånet som jag har hos DNB på Renault bilen.

18 mars 2024
Denna dag kontaktade verkstaden mig att jag kan hämta min bil.

19 Mars
18 tim sedan jag hämtade den så återkommer samma felkod och bilen måste bärgas igen. Jag har därmed haft den i ca 18 tim mellan verkstadsbesöken.

22 mars 2024
Sms från Hedin att jag måste hämta bilen direkt annars måste jag betala hyrbilen, jag åker akut in och hämtar min bil.

26 Mars 2024
Bilen larmar återigen för ”Batteriladdning omöjlig”. Den bogseras till Hedin verkstad Mölndal.

27 juni 2024
Bilen är klar och jag kan hämta den hos Hedin.

29 Juni 2024
Under bilen uppstår en pöl av blå vätska. Jag kontaktar Hedin bil verkstad, de vill att jag kommer in med bilen 3 juli 2024.

3 juli 2024
Bilen ska till Hedin bil verkstad mölndal.