Nu är det klart att det blir en utsläppsavgift på bensin och diesel i Sverige. Regeringen har lagt en propostion om en ny lag för att införa EU:s nya utsläppshandelssystem (ETS 2). Experter varnar för att regeringen döljer en bränslechock.
– Jag tror att vi närmar oss 30-35 kronor per liter. Parisavtalet ger inte politikerna något val, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Alriks bilar.
Nu är det klart att Sverige kommer införa handel med utsläppsrätter på bensin och diesel från 2027. Regeringen har lagt ett lagförslag för att genomföra det så kallade ETS 2 i svensk lag. Följden blir att en rad områden i Sverige måste betala avgifter till EU för sina utsläpp, bland annat arbetsmaskiner i jord- och skogsbruket samt spårbunden trafik. Men framförallt innebär det att bilar och lastbilar kommer att få betala en utsläppsavgift på bensin och diesel.
Regeringen talar om en dryg krona dyrare bränsle i sin proposition, men EU:s chefsförhandlare Peter Liese säger att han känner sig “lite mer pessimistiskt” kring att gränsen kommer att hållas på grund av “motgångar i termer av både mobilitet och byggnader”, enligt Euractiv. Svenska bränsleupproret har varnat för ett påslag på uppåt 40 kronor litern. I Sverige säger Sverigedemokraterna att de vill sänka skatten ytterligare på bränsle för att kompensera fullt ut.
Flera experter varnar dock för en prischock på bränsle när ETS 2 införs. Bränsleupprorets Peder Blom-Bokenhielm uppger för Carup att priset kan nå 40 kronor per liter. Nu varnar även Sveriges främsta tjänstebilsexpert Ronny Svensson på Ynnor för chockpriser.
– Det har med Parisavtalet att göra. Vi kommer till att få en kraftig höjning på det fossila drivmedet i pump. Jag tror att vi närmar oss 30-35 kronor 2027 efter valet. Politikerna har inte något val eftersom Sverige har gått med på att göra en förbättring enligt Parisavtalet, säger Ronny Svensson till Alriks bilar.
Regeringen medger i sin proposition att det är svårt att beräkna hur priset på utsläppsrätter kommer att utvecklas, men planen är att ett mjukt pristak ska gälla fram till 2029.
– Det är inte möjligt att avgöra i förväg hur priset på en utsläppsrätt inom ETS 2 kommer att utvecklas, men ett mjukt pristak som ska gälla till och med år 2029 innebär att priset under den inledande perioden inte ska överskrida 45 euro. Vid ett utsläppsrättspris på 45 euro beräknas priset på bensin öka med cirka 1,17 kronor per liter bränsle och på diesel med omkring 1,26 kronor per liter bränsle, beräknat med ett antagande om 0 procents inblandning av biobränsle och en växelkurs på 11 kronor per euro. Prispåslaget blir mindre ju högre andel biobränslen som blandas in. Då det osäkert vilken reduktionsplikt som kommer att gälla i Sverige 2027 har prispåslaget på ETS 2 beräknats med 0 procents inblandning av biobränslen, skriver regeringen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter