En Teslaförare på E4 somnade bakom ratten medan hans autopilot var igång. Bilen körde 4 mil innan den till slut stoppades av polisen.
– Av vad jag uppfattade förstod mannen knappt vad som hade hänt, skriver en av poliserna i sin rapport.
Föraren som jobbar åt en billeverantör körde sin Tesla Model X från 2019 när han plötsligt somnade på E4:an utanför Linköping. Ifall du aktiverar funktionen måste du som förare fortfarande vara handlingsberedd. Något föraren helt enkelt struntade i.
Den sovande mannen upptäcktes av en annan Teslaförare när bilen ständigt låg i vänsterfilen utan någon bil framför sig. Den nyfikne vakne föraren körde då upp jämsides och såg att mannen bakom ratten satt och sov, enligt Vibilägare. Carup har tidigare berättat om händelsen, men först nu har det framkommit att det var Teslas autopilot som användes.
Polisen blev genast larmade och när de väl kom fram till den sovande föraren gjorde de flera misslyckade försök att väcka mannen. När han väl vaknade gjorde bilen en snabb högersväng som tvingade polisbilen att bromsa in hårt för att undvika en krock.
– När vi förklarade för föraren vad som hade hänt och vad han gjort, förstod jag allvaret i situationen. Det gjorde mig arg och trött, skriver en av poliserna i sin rapport.
När polisen till slut lyckades stanna mannen vid en bensinstation hade den kört ungefär 4 mil med autopiloten igång. Under bilfärden blev hans brott fångat på film och han erkände sitt trafikbrott. Hans ursäkt bakom sin trötthet var stress och dålig sömn.
– Jag skäms otroligt mycket, det var på grund av min trötthet. Jag körde en Tesla med Autopilot som gjorde mig väldigt komfortabel, säger föraren i ett förhör.
Den sovande mannen utförde brottet i januari i år och har nu dömts för vårdslöshet i trafik. Fordonet låg ständigt kvar i vänsterfilen och reagerade inte på polisens blåljus och stoppsignaler, vilket var underlag nog för att mannen skulle kunna dömas.
– Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i region Öst, till Polisen som var först med att berätta om händelsen på sin hemsida.
Att bilen lyckades ta sig över 4 mil med en sovande förare är smått otroligt och det är ren tur att ingen kom till skada. I Teslas manual står bland annat “autopiloten ska endast användas när föraren har fokus på vägen”. I Sverige i dag är det inte lagligt med autopilot heller.
– I trafikförordningen står att förare bland annat ska stanna på polismans tecken, lämna fri väg för utryckningsfordon samt i utvilat tillstånd föra fordonet på ett betryggande sätt. Det kräver en aktiv förare. Det är alltså inte förenligt med svensk lagstiftning att köra på autopilot, skriver Björn Thunblad.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.