Volkswagen avslöjar nu sin nya design som ska locka kunder från den kinesiska marknaden. Konceptbilen ID.Code visar VW:s nya stuk när det kommer till utseende och teknik.
– ID. CODE ger en första inblick i Volkswagens framtid i Kina: med ny design, ny teknikstandard och en heltäckande varumärkesupplevelse, säger Thomas Schäfer vd för Volkswagen.
Volkswagen tar nu nya tydliga steg mot att satsa stenhårt på den kinesiska marknaden. Deras nya konceptbil är en eldriven SUV-modell vid namn ID. Code. Bilen en helt ny stil som ska locka fram det kinesiska kunderna särskilt mycket.
– ID. CODE ger en första inblick i Volkswagens framtid i Kina: med ny design, ny teknikstandard och en heltäckande varumärkesupplevelse – särskilt inriktad på våra kinesiska kunders behov och önskemål. Tillsammans med våra kinesiska partners inleder vi en ny era av mobilitet i Kina, säger Thomas Schäfer.
ID familjen kommer att få 16 nya modeller till i Kina inom några år framöver. Fem av dessa kommer vara från det nya undermärket ID.UX som förväntas lanseras fram till 2027. Till 2030 kommer det även komma tolv nya förbrännings- och sex laddhybridmodeller.
– Vi fortsätter den 40-åriga framgångshistorien för märket Volkswagen i Kina även i den nya mobilitetsåldern och bekräftar därmed förtroendet hos våra kinesiska kunder, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen.
Den tyska biljätten kommer även satsa mer pengar på att stärka sin utveckling, inköp, batterierproduktion och produktion i Kina genom att anställa 3000 experter innan slutet av 2024. Kinesiska partners som Xpeng och Thundersoft kommer att involveras i den processen.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.