Sverige töms på begagnade elbilar i allt snabbare takt. Exporten tredubblades under första kvartalet visar nya siffror. Allra mest försvinner elbilar från BMW, Volvo och Volkswagen ut ur landet.
– Det är stor skandal att Sverige fortfarande inte täppt till elbilarnas slukhål ut ur landet, säger Mattias Goldman på klimatrörelsen 2030-sekratariatet.
Omställningen mot elbilar går åt helt fel i Sverige. Inte nog med att registreringen av nya elbilar rasade med 21 procent i mars. Nu visar nya siffror att exporten av begagnade elbilar skenar och att Sverige töms på nyare elbilsmodeller.
Ny statistik som Carup tagit fram via car.info avslöjar att exporten av elbilar ökade med 202 procent under första kvartalet i år. Det motsvarar mer än en tredubbling, och eftersom inrapporteringen av statistiken för export släpar efter är ökningen i verkligheten ännu större. Under första kvartalet i år exporterades 3506 elbilar från Sverige, vilket kan jämföras med 1161 bilar samma period 2023.
Till stor del är det nyare elbilsmodeller som i allt snabbare takt lämnar Sverige. De mest exporterade elektriska bilmodellerna i år är BMW i3 följd av Volvo XC40 Recharge och Volkswagen ID.4. Många av modellerna som nu exporterades kom ut på leasingmarknaden för tre år sedan. När bilarna nu kommer tillbaka som begagnade exporteras de istället för att säljas på den svenska marknaden.
När bilarna var nya fick de upp till 70 000 kronor i klimatbonus. En satsning som under flera år kostade skattebetalarna 6-7 miljarder kronor årligen och gjorde att regeringen vid flera tillfällen fick skjuta till extra pengar då klimatbonusen. Totalt satsades över 20 miljarder kronor på klimatsubventioner till elbilar. Miljardsatsningen verkar delvis ha varit bortkastade pengar för Sverige, som istället kommer andra länder till del. Nu lämnar bilarna Sverige och gör att vi riskerar att få klimatböter då vi klimatmål som Sverige utlovat till EU.
– Det är stor skandal att Sverige fortfarande inte täppt till elbilarnas slukhål ut ur landet. En begränsad bonus till den som köper begagnad elbil skulle både göra att de stannar i landet och att fler har råd att köra på el. stället har regeringen lagt sammantaget 13 miljarder kronor på att sänka priset på fossila drivmedel och höjt milersättningen för den som kör på bensin och diesel – men inte för den som kör på el., säger Mattias Goldman, ordförande för klimatorganisationen 2030-sekretarietet.
Elbilarna som exporterades mest kvartal 1 2024
BMW i3 217 |
Volvo XC40 188 |
Volkswagen ID.4 143 |
Nissan Leaf 128 |
MG 4 127 |
Škoda Enyaq iV 121 |
MG Marvel R 120 |
Kia Niro 116 |
Audi e-tron 88 |
Volkswagen ID.3 87 |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter