Toyota rasar mot tidning efter räckvidds-fiasko

Toyota bZ4X gjorde jättefiasko och hade det största räckviddstappet av alla elbilar i det stora norska vintertestet. Nu går biljätten till attack mot den norska bilistorganisationen NAF som arrangerar testet och testat bilen mot Toyotas vilja. 
– Testet genomfördes utan Toyotas inblandning med en välanvänd bZ4X-hyrbil registrerad i mars 2023, som redan har kört över 33 000 kilometer. Vi anser att det inte är rättvist att jämföra nya och begagnade bilar i samma test, uppger Toyota. 

Toyota har tidigare misslyckats i det norska räckviddstestet som arrangeras av NAF och tidningen Motor.no. Inför årets test försökte Toyota stoppa sitt deltagande i testet genom att vägra låna ut en testbil, då de anser att testet är orättvist och har spelat ut sin roll. NAF lyckades istället att hyra en Toyota bZ4X från Hertz och kunde ändå testa bilen mot 22 andra elbilar.

Toyota gjorde återigen jättefiasko och slutade sist i testet, ingen annan bil hade större skillnad mellan verklig räckvidd och WLTP-räckvidden som används i reklamen för bilen. Bortfallet var 31,8 procent och Toyotan stannade efter 313 km, istället för vid utlovade 460 km. Dessutom gick int bilen att köra med normal fart de sista fem milen innan batteriet dog. 

Batteriet i Toyotas elbil bZ4X var helt tomt efter 31,3 mil. Nu rasar Toyota mot testet.

Nu går Toyota i Norge till motattack mot testresultatet i ett pressmeddelande. De hävdar att testresultatet är orättvist och att deras bil inte jämförts på samma villkor som andra bilar i testet. Trots att bilen registrerades så sent som i mars 2023 och inte gått mer än 3300 mil anser Toyota att detta har försämrat batteriet. 

– Testet genomfördes utan Toyotas inblandning med en välanvänd bZ4X-hyrbil registrerad i mars 2023, som redan har kört över 33 000 kilometer. Mot denna bakgrund understryker det relativt goda resultatet hållbarheten hos vårt batteri och framdrivningssystem, skriver Toyota. 

Enligt Toyota har bilen exakt samma fälgar som på deras pressbilar, och de anklagar också NAF för att ha kört med fel lufttryck och med däck i dåligt skick. Dessutom påstås bilen från 2023 ha kortare räckvidd än 2024 års modell. 
– Fälgarna på hyrbilen är inte identiska med de original som används på våra pressbilar och som används för WLTP-testerna. Dessutom är lufttrycket och däckens skick okänt för oss. Vi tror att testresultatet kunde ha blivit ännu bättre med optimala förhållanden. Vi anser att det inte är rättvist att jämföra nya och begagnade bilar i samma test, uppger Toyota. 

Trots att de från början inte ville delta alls i testet öppnar Toyota nu för att ”diskutera prestandan och fördelarna med våra elbilar med NAF, Motor och andra medier och intressenter, i syfte att förmedla en jämlik och öppen bedömning till våra kunder.” Men tidningen Motor.no har ändå inte fått svar på sina frågor om bilen. De undrade bland annat över hur mycket räckvidd bilen ska tappa på 3300 mils körning och hur mycket länge räckvidd 2024 års modell skulle ha.

– Batteriet är detsamma på förra årets upplaga och den uppgraderade. Det som kan vara skillnaden är delektroniken, men det blir små korrigeringar ändå och kommer inte att göra så stor skillnad när det kommer till räckvidden, säger Benny Christensen, teknisk expert på NAF. 
LÄS MER: