Skräll och fiasko: 23 elbilar kördes tills de dog i kyla

Världens största räckviddstest i vinterförhållanden slutade med en knallsensation. Nya kinesiska elbilen HiPhi Z sopade mattan med Tesla, Polestar och Hyundai. 
Toyota bZ4X skämde ut sig igen med testets sämsta räckviddsbortfall. 
– Det är för dåligt. Och det vet Toyota, skriver Motor.no.

Nu har världens största räckviddstest i vinterförhållanden avgjorts i Norge. Norska NAF och tidningen Motor.no har tillsammans testat 23 nya elbilar i vinterförhållanden. Bilarna körs till de dör när batterierna är helt tömda. Vinnaren av testet visar sig vara en jätteskräll. Ingen hade trott att helt nya elbilen HiPhi Z från Kina skulle sätta Tesla och andra storheter på plats. 

SUV:en HiPhi Z stannade först efter 522 km, det näst bästa resultatet i testets historia. Dessutom hade bilen bara en avvikelse från sin officiella WLTP-räckvdd på 5,9 procent, något som gör den till en överlägsen testvinnare både i absolut och relativ räckvidd. Endast en bil har gått längre i testets historia. Det är visserligen en dyr bil som kostar 1,1 miljoner norska kronor, men få hade väntat sig att den kinesiska nykomlingen skulle vinna.

23 elbilar kördes till batteriet var tomt. Foto: NAF
Okända kinesiska elbilen Hiphi Z vann testet.

Flera andra elbilar från Kina lyckades bra i testet, medan europeiska märken och Tesla lyckades sämre. Kombin Nio ET5 Touring kom näst längst med en räckvidd på 481 km. Även Nio EL6 och Xpeng G9 lyckades bra med relativt låga avvikelser från WLTP-räckvidden. 

Tesla har vunnit testet flera gånger tidigare, men i år var nya Model 3 en besvikelse. Bilen har en officiell WLTP-räckvidd på 629 km, men stannade redan efter 441 km, en negativ avvikelse på 29,9 procent. Även Volvo C40 och Polestar 2 hade mediokert resultat i kylan med räckviddstapp på 30 procent eller mer. 

Volvo C40 hade det näst största räckviddstappet i procent.
Toyota vägrade vara med i testet efter tidigare misslyckande. Då hyrde Motor.no in en bil istället, det slutade med en ny sistaplats för Toyota.

Toyota vägrade att vara med i årets test, men Motor och NAF lyckades låna i en Toyota bZ4X. Resultatet visar att bilens tidigare fiaskon inte är någon slump. Toyotan hade tomt batteri redan efter 314 km. Avvikelsen mot den officiella WLTP-räckvidden på 460 km blev 31,8 procent, vilket var testets sämsta resultat. Dessutom kunde bilen bara köras långsamt efter 26 mil.
– Slutsatsen så här långt är att Toyotas första seriösa elbilssatsning inte klarar mer än 20 mil i milt vinterväder och med blygsam belastning – utan att resan till närmaste laddstation blir stressig. Det är för dåligt. Och det vet Toyota, skriver Motor.no.

Räckviddstest i vinterkyla – så långt kom 23 elbilar

BilmodellRäckvidd
(verkligt,
uppmätt)
WLTP-räckvidd
i km (angivet)
Avvikelse
i procent
HiPhi Z522555−5,9 %
Nio ET5 Touring481,4560−14,0 %
Hyundai Ioniq 6 (RWD)467,8614−23,8 %
Lotus Eletre S464,6530−12,3 %
Nio EL6456529−13,8 %
Xpeng G9 Performance**451,8520−13,1 %
BMW i5 eDrive 40443,6505−12,2 %
Kia EV9441,9505−12,5 %
Tesla Model 3 Long Range441629−29,9 %
Polestar 2430614−30,0 %
VW ID.7 Pro414583*−29,0 %
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus411,4533−22,8 %
MG4 Trophy Extended Range399,6520−23,2 %
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC***399491−18,7 %
Volvo C40395577−31,5 %
Nissan Ariya 4WD369,4498−25,8 %
Hyundai Kona341,3454−24,8 %
BYD Dolphin****339,2427−20,6 %
Ford F-150 Lightning337,4429−21,4 %
Toyota bZ4X (AWD)313,5460−31,8 %
Peugeot e-308 kombi297409−27,4 %
Opel Astra Sport Tourer296413−28,3 %
Jeep Avenger286395−27,6 %
Källa: NAF / Motor.no