Efter fiaskot i räckvidds- och laddningstester för Toyota bZ4X – nu låter Toyota kunder häva köpet i Norge. Toyota har också kommit med en krisplan för att rädda modellen. Även i Sverige kan det bli aktuellt att riva upp beställningar för att undvika missnöjda kunder.
– I de fall en kund inte önskar fullfölja köpet av sin bZ4X ber vi dem att kontakta sin lokala återförsäljare för en dialog, säger Christian Hallin, informationschef för Toyota i Sverige, till Carup.
Toyota är sist ut av alla biltillverkare när det gäller elbilar. Förra året var endast 25 000 bilar av drygt 10 miljoner elektriska, och risken finns att Toyota blir bilbranschens motsvarighet till Nokia.
Toyotas första elbil bZ4X har dessutom fått en katastrofal start. Först var bilen stoppad i flera månader för att hjulbultarna kunde trilla av. När bilen väl levererades floppade den totalt i flera räckviddstester. Senast kom den sist i NAF:s stora vintertest av räckvidd och kom 36 procent kortare än vad Toyota anger enligt WLTP. Elbilen var helt urladdad efter 32 mil av de utlovade 50 milen i vinterkyla. LÄS MER Svårt rädda bZ4X
Som om inte det vore nog sågades den totalt av svenska Vi Bilägare i ett test när den jämfördes med Volkswagen ID.4 och Nissan Airya. Toyotan kom bara 27 mil av utlovade 41, dessutom floppade den totalt i ett laddningstest. Bilen kunde aldrig ta emot mer än 98 kW, och när den laddats upp till 82 procent rasar hastigheten till 12 kW, medan VW ID.4 laddar 62 kW och Nissan Airya 75 kW.
– I praktiken betyder det att det inte är någon idé att snabbladda bZ4X till mer än 80 procent, vilket i sin tur gör att räckvidden på en lång resa inte blir mer än knappt 20 mil, skriver Vi Bilägare.
I dag höll Toyota en presskonferens för norska medier där de presenterade ett åtgärdspaket för bilen. Dessutom går de ut med att kunder som köpt bilen har rätt att häva köpet om de vill och lämna tillbaka bilen. Toyotas nya chef Piotr Pawlek bekräftar för branschtidningen Bilnytt.no att de accepterar att kunderna lämnar tillbaka sina bilar.
– Vi diskuterar vad som är bästa sättet att hantera missnöjet hos kunder, säger Piotr Pawlek.
Toyota i Norge kommer av konkurrensskäl inte berätta hur många som häver köpet, uppger Motor.no. Kunder som har beställt bilen kan få avbryta köpet, och det finns också kunder som fått bilen levererad som fått lämna tillbaka den utan kostnad.
Toyota kommer också att genomföra ett krispaket för att försöka rädda förtroendet för modellen. Även förändringar av bilens hårdvara kan bli aktuell. Genom en omprogrammering ska mer buffert frigöras av batteriet, vilket ska visa på längre räckvidd. De ska också tillåta fler än två snabbladdningar per dag, samt att visa batteriets laddning i procent, inte enbart kilometer.
– Vi jobbar inom flera områden – även på hårdvara. Men det kan vi inte säga något om i nuläget. Under tiden ska dessa programuppdateringar utföras, säger Toyotas norska informationschef Espen Olsen.
I Sverige börjar kundleveranserna till de som beställt Toyota bZ4X i april. Toyota i Sverige uppmanar de som vill häva sin beställning att kontakta återförsäljaren där de köpt bilen.
– Inga kundleveranser av bZ4X har ännu skett i Sverige, vi beräknar att de första bilarna levereras till kund i april/maj. I de fall en kund inte önskar fullfölja köpet av sin bZ4X ber vi dem att kontakta sin lokala återförsäljare för en dialog kring vilka möjligheter som finns. Vårt mål är alltid att våra kunder ska känna sig nöjda med sitt köp, säger Christian Hallin, informationschef för Toyota i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter