Volkswagen visar upp den allra sista nya Golf-versionen med förbränningsmotor. Generation 8 har fått en lättare makeover med nytt utseende, missar med knappar i förarmiljön är tillrättade och laddhybriden går nu hela 10 mil. När ersättaren kommer om några år är den helt elektrisk.
En gång Sveriges mest sålda bil – nu har Volkswagen Golf fallit till plats 25. Golf prenumererade länge på förstaplatsen i Europa, men huserar nu långt under bästsäljaren Tesla Model Y. Samtidigt som det klassiska Golf-märket fyller 50 år 2024 fräschar Volkswagen upp den åttonde generationen för att blåsa nytt liv i modellen.
Är det ens möjligt i elektrifieringens tidevarv? Ja, just nu har elbilarna lite motvind och bränslepriserna är lägre än på länge, så kanske kan Golf med förbränningsmotor få en ny vår i slutet av livet. Generation 8.5 påminner i mångt och mycket om den modell som lanserades 2019, men det finns några fina och viktiga förändringar. Inget fel med det då det redan var en riktigt trevlig bil trots kräftgången i försäljning.
BILDSPECIAL: NYA GOLF GTI MED 265 HK
Volkswagen har fått mycket kritik för rattknappar med touchfunktion och touchlister och de misstagen är nu tillrättade i förarmiljön. Ratten har fått riktiga knappar, skärmen har växt och knapparna utan belysning är fixade. Dessutom har skärmarna blivit större och kommer nu med AI-hjälpen ChatGPT för röststyrningen. Ordning och reda på tyskt vis.
Utvändigt är skillnaderna subtila mot den tidigare modellen, det handlar främst om förändringar av ljusarrangemanget, men få kommer notera att de möter en Golf 8.5 på gatan. Det mest synbara är att modellen blir först med ett upplyst VW-märke i mitten av den tvärgående ljusbalken, ett arrangemang som nu ska vara lagligt.
Motormässigt är den största nyheten att laddhybriden nu tar sig hela 10 mil på en laddning. Det gör den till ett realistiskt alternativ till elbilar, där en väldigt stor del av körningen kan göras på el. Samtidigt finns en bensinmotor tillgänglig för maximal flexibilitet. Det kommer två laddbara versioner, eHybrid plug-in med 204 hästkrafter och GTE med 272 hästkrafter. Batteriet är numera på 19,7 kWh.
Golf finns förstås även med mer traditionell bensin- och dieseldrift. Instegsversionen är en mildhybrid på 115 hästkrafter, det finns även en mer kraftfull version på 150 hästkrafter. Båda finns med sexväxlad manuell eller sjustegs DSG-automat. Om du väljer manuell försvinner mildhybridtekniken, så frågan är i vilken utsträckning de bilarna kommer att säljas här i Sverige. Golf går alltjämt att få med två olika TDI-dieselar på 115 eller 147 hästkrafter med DSG.
GTI-versionen har hottats upp från 245 hästkrafter till 265, men nu är det slut med manuell växling. GTI finns nu enbart med DSG-låda. Nya Golfen kommer även senare som Golf R. Försäljningen i Sverige startar nu i vår, vi återkommer när vi vet alla svenska priser och versioner.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter